V sobotu 24. března 2018 se v Národním divadle v přímém přenosu České televize a Českého rozhlasu konalo předávání Cen Thálie v jubilejním 25. ročníku. Za moderátorský pultík předstoupil letos Václav Moravec. Ceny byly uděleny interpretům ve čtyřech oborech: v činohře, v opeře, v baletu, pantomimě či jiném tanečně-dramatickém žánru a v muzikálu, operetě či jiném hudebně-dramatickém žánru. Ceny Thálie vytvořili podle výtvarného návrhu architekta Bořka Šípka skláři z hutě AJETO v Lindavě u Nového Boru. Pojďme se nyní společně podívat, kdo si prestižní trofeje odnesl.
Členové Kolegia vybírají z finálních nominací čtyř odborných porot tajným hlasováním. Rozhodují se na základě vlastních diváckých zážitků z představení, v nichž účinkují interpreti, kteří se dostali do užšího výběru. Za asistence notáře jsou obálky s hlasy jednotlivých členů Kolegia otevřeny až v den vyhlašování Cen Thálie. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Kolegia. Kolegium může, se souhlasem Prezidia Herecké asociace, udělit také Cenu Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění. Vedle výročních cen se udělují ceny za celoživotní mistrovství ve všech čtyřech výše zmíněných oborech a také v oboru loutkového divadla. O laureátech těchto cen rozhoduje Prezidium Herecké asociace, jemuž předsedá Mgr. et Mgr. Ondřej Kepka.
První trofej Cenu Thálie pro činoherce do 33 let si odnesl Ivan Dejmal, který působí v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Cenu předali ředitel Národního divadla Jan Burian a herečka Bára Munzarová.
Opera
Trofej v kategorii ženy přišel předat operní pěvec a držitel Ceny Thálie Luděk Vele, z jeho rukou ji převzala Maida Hundeling za roli Desdemony v opeře Otello. Autorem hudby je Giuseppe Verdi, autorem libreta Arrigo Boito. V režii Ivana Krejčího pod taktovkou Jakuba Kleckera ji uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, premiéra se odehrála 19. 10. 2017. Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte. Bez ocenění zůstaly další dvě nominované umělkyně Kateřina Kněžíková a Markéta Cukrová.
Z rukou operní divy Andrei Kalivodové cenu převzal Svatopluk Sem za roli Giorgio Germont v opeře La traviata, hudbu složil Giuseppe Verdi, autorem libreta je Francesco Maria Piave podle Alexandra Dumase ml. V režii Veronika Poldauf Riedelbauchové pod taktovkou dirigenta Mario De Rose uvedlo Jihočeské divadlo České Budějovice, premiéra proběhla 20. 10. 2017. Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje k ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány. Nominaci neproměnili Andrij Škuhan a Titusz Tóbisz.
Z rukou ředitele společnosti Intergram klavíristy Jana Simona Cenu Thálie za celoživotní operní mistrovství převzal Miroslav Švejda.
Muzikál, opereta či jiný hudebně-dramatický žánr
Cenu Thálie v ženské kategorii si odnesla Katarína Hasprová za roli Paní Danversová z inscenace Rebecca, kterou uvádí Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Autorem hudby je Sylvester Levay, autorem libreta a písňových textů Michael Kunze, překlad a texty písní ztvárnil Michael Prostějovský, režie se ujala Gabriela Petráková. Premiéra díla proběhla 9. 3. 2017. Obsazení partu správkyně panství v Manderley paní Danversové je pro muzikál Rebecca stěžejní. V Ostravě hostující Katarína Hasprová je skutečným prototypem podlé ženy, femme fatale se vším všudy. Její pohled je zběsilý, výraz minimalisticky uměřený. Mrazivé songy interpretuje suverénně, k tomu hra očí, pomalá chůze. Příběhu dodává démonickou atmosféru a po zásluze sklízí vždy obrovský aplaus. Katarína Hasprová za sebou zanechala své nominované kolegyně Lucii Bílou a Natálii Grossovou.
Cenu Thálie v mužské kategorii si z rukou Petry Černocké si odnesl Peter Pecha za roli Rockyho ve stejnojmenném muzikálu Rocky. Autorem hudby je Stephen Flaherty, libreto a písňové texty pocházejí z pera Thomase Meehana, Sylvestera Stalloneho a Lynn Ahrens, do češtiny texty přebásnil Michael Prostějovský. Režie se ujal Christoph Drewitz, premiéra muzikálu se odehrála 3. 3. 2017 v Kongresovém centru Praha v produkci Dark style agency s.r.o. Každá velká muzikálová role klade na interprety značné pěvecké, herecké a pohybové nároky. Postava boxera Rockyho přichází navíc s obrovskými požadavky fyzickými, kterým musí předcházet tvrdý trénink. Peter Pecha všechny tyto aspekty naplnil měrou vrchovatou. Za svými zády zanechal své dva nominované kolegy Pavla Režného a Daniela Rymeše.
Cenu Thálie za celoživotní muzikálové mistrovství z rukou generální ředitelky firmy Mountfield Jany Moravové a tanečníka a choreografa Vlastimila Harapese převzal všestranně nadaný herec, zpěvák, a tanečník Jiří Korn. Ve výčtu oceňovaných kategorií přibyla v letošním ročníku nová kategorie spojená s televizní tvorbou. Cenu Thálie za Televizní zpracování divadla a divadelní ch představení šíření divadelního umění v televizi.si odnesl z rukou šéfa souboru muzikálu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Lumíra Olšovského režisér František Filip.
Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr
Z rukou mima, choreografa a režiséra Radima Vizváryho převzala cenu Nikola Márová za roli Matka v inscenaci Svěcení jara. Autorem hudby je Igor Stravinskij, v choreografii Glen Tetley ji uvedlo Národní divadlo Praha, premiéra se konala 20. 10. 2017. Nikola Márová na sebe upozornila v nezvyklé roli, se kterou se u ní spojuje silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění. Za sebou Nikola Márová zanechala další dvě nominované tanečnice Barboru Šulcovou a Fanny Barrouquére.
Z rukou baletního mistra Národního divadla v Praze Alexandra Katsapova (mimochodem manžela oceněné Nikoly Márové) cenu Thálie převzal Ondřej Vinklát za roli Vyvolený z inscenace Svěcení jara (v rámci programu Timeless). Autorem hudby je Igor Stravinskij, v choreografii Glen Tetley ji uvedlo Národní divadlo Praha, premiéra se konala 20. 10. 2017. Ondřej Vinklát na sebe v roce 2017 upozornil hned několikrát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání. Za sebou Ondřej Vinklát zanechal dva další nominované, kterými byli Burak Serkan Cebeci a Rory Ferguson.
Cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství předali Richardu Böhmovi držitel Thálie Ctibor Turba a generální ředitel České televize Petr Dvořák. Zvláštní cenu Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění předali ředitelka Nadace Život umělce Dagmar Hrnčířová a předseda Kolegia hudební skladatel Zdeněk Barták Jiřímu Srncovi, autorovi černého divadla. Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru loutkové divadlo přišli předat umělecký šéf Divadla Spejbla a Hurvínka Martin Klásek a generální ředitel Českého rozhlasu Josef Havel. Získal ji Bohuslav Šulc.
Činohra
Cenu Thálie v oboru ženy přišel předat herec Milan Kňažko, z jeho rukou ji převzala Tereza Dočkalová za roli Nora z inscenace Nora (Domeček pro panenky) od autora Henrika Ibsena. V režii Jana Nebeského ji v premiéře 16. 12. 2016 uvedlo Divadlo pod Palmovkou Praha. Nejslavnější z ibsenových antihrdinek je v interpretaci Terezy Dočkalové mimořádně plastickou postavou. Na první pohled je to povrchní fiflena, která se stará jen o svůj vzhled a sbírku extravagantních bot – postupně v ní však objevujeme mnohem komplikovanější ženu, dovednou manipulátorku, která se ve snaze vyhovovat manželovi záměrně stylizuje do role prostoduché krasavice. Dohromady se Dočkalové Nora skládá ve velkolepý portrét jednoho velkolepého sobectví – a pro Nebeského vynikající inscenaci, pracující s mnoha rovinami stylizace a ostrými situačními střihy, je doslova pilířem mimořádných kvalit. Za sebou Tereza Dočkalová zanechala Veroniku Khek Kubařovou a Evu Salzmannovou.
Cenu nejlepšímu herci přišla předat herečka a moderátorka Tereza Kostková. Z jejích rukou si ji převzal Daniel Bambas za roli Edward Kynaston z inscenace Krás(k)a na scéně od autora Jeffreyho Hatchera. V režii Petra Mikesky ji 17. 2. 2017 uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav. Daniel Bambas v roli Edwarda Kynastona jasně dominuje výborné boleslavské inscenaci. Je nesmírně charismatický, přesný, překvapující, okouzlující. Pozornost diváků nekompromisně přitahuje už při vstupu do sálu při velkém divadelním rituálu proměny v ženu. Jeho pohyby jsou zjemnělé, plné drobných gest, držení těla vždy důsledně „hraje“. A to jak v roli divadelní ženy, Desdemony, tak v tzv. civilu. I zde mu zůstává jistá vykloubenost, sošnost, pózy. O to větší je zlom, který ho postihne v okamžiku, kdy nesmí hrát divadlo a je postaven na okraj společnosti. Stáhne se do sebe, je jakoby menší, gesta jsou minimální a úsporná. Jeho přerod z vykloubené křehké ženy do silného muže je pak obdivuhodný. Stává se chlapem se vším všudy. Cesta od Desdemony k Othellovi je dovršena. Herec ve všech fázích inscenace dokáže postihnout i ty nejmenší odstíny nejednoznačné Kynastonovy povahy. Výkon Daniela Bambase rozhodně patří k vrcholným nejen v jeho herecké kariéře. Bez ocenění zůstali nominovaní Martin Finger a Robert Finta.
Cena Thálie za celoživotní činoherní mistrovství předali Petru Kostkovi ministr kultury Ilja Šmíd a režisér a prezident Herecké asociace Ondřej Kepka. Všech 16 cen bylo předáno a jubilejní 25. ročník Cen Thálie skončil. Nezbývá nám tedy, než všem oceněným umělcům za naši redakci pogratulovat a popřát jim hodně sil, inspirace a štěstí na další role, kterými opět potěší diváky. Uvidíme, kdo bude úspěšný v příštím ročníku. Musicalnet bude jistě u toho.
Pro ty z vás, kdo přímý přenos v České televizi nestihli, se na něj můžete podívat zde.
Komentáře k článku