Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Lysistrata - nadsázka a dvojsmysl erotického tématu

Lysistrata seznamuje ženy se způsobem,jak donutit muže, aby přestali váčitV pražských Dejvicích sídlí jedno z nejznámějších českých divadel s padesátiletou tradicí. Poprvé se na jevišti tohoto divadla hrála 30.10.1959 hra Člověk z půdy. Jeho členy zná skoro každý: Jiří Suchý, Jiří Šlitr, Pavlína Filipovská, Jan Švankmajer, Ladislav Smoljak, Juraj Herz, Jiří Srnec, Waldemar Matuška, Miroslav Horníček, Miloš Kopecký, Eva Pilarová a další. Většina z vás již tuší...

''Tak my teda přísaháme...''Jednoho říjnového večera jsme přijali pozvání na poněkud větší představení, než je v tomto divadle obvyklé. Sejdete li po vstupu do divadla užším točitým schodištěm, ocitnete se ve stylově vymalovaných, komorních prostorách tohoto divadla. Po vstupu do hlediště se otevře pohled na malovanou oponu, kterou bychom v malém divadle asi nečekali, ale zde, v pražském divadle Semafor je možné potkat vícero nečekaných, zato pro ně specifických věcí.

Jitka Molavcová a Jiří Suchý jako Anténa a Xylofon na forbíněV úterý 27.10.09 byla na programu dne Lysistrata. Hru, která svou světovou premieru měla roku 411 př. Kr., napsal Aristofanus a v r. 2002 ji Jiří Suchý zveršoval pro divadlo na Vinohradech. v roce 2007 ji pro své divadlo Semafor doplnil písněmi a dal jí formu muzikálu. Muzikálovou premiéru měla 19. září téhož roku.

Ženy pod vedením Lysistraty hlídají Akropoli...Muži Athén a Sparty tráví většinu času v bitvách. Jediný způsob, jak zkrotit jejich válečnické choutky, je odepřít jim to, čím jsou jim jejich manželky povinovány. Athénská občanka Lysistrata zmobilizuje ženy obou znepřátelených měst, aby toto provedly. Záměr se posléze podaří a mezi Ahénami a Spartou nastane mír.

...kterou chtějí dobýt zpět starci...Po maličko těžkopádnějším začátku se herecké osazenstvo divadla rozehrálo a nastal koncert. Koncert živých dialogů, vtipných propracovaných gagů s přesným načasováním, lechtivých narážek a dvojsmyslů. Přestože původní Aristofanova hra je nemravná, zde se erotické tema podařilo zkultivovat a podat natolik decentním způsobem, že veškeré narážky, popř. gesta vyvolávají úsměv, nikoli však pohoršení.

...což se jim nepovede...Zmíním několik nejzajímavějších okamžiků. Velmi zajímavý dialog postav Antény (Jitka Molavcová) a Xylofona (Jiří Suchý) na forbině. Od herců těchto velkých jmen ná divák vždy velká očekávání - tato byla i tentokráte beze zbytku naplněna. Jednalo se o vtipnou konverzační přestřelku s naprostou převahou ženského elementu.

... a vše končí hádkou, ve které mají ženy jasnou převahuPrvní velké oživení přišlo na závěr první poloviny představení, kdy na scénu vstoupili muži vracející se z boje. V této sceně se plně propojí všechny tři divadelní složky a ukáže se, že Lysistrata je sice menší, ale naprosto plnohodnotný muzikál.

Překvapením a naprosto neočekávanou věcí bylo, když po první půli představení vystoupily na forbinu Jedině Semafor má zpívající uvaděčkysemaforské uvaděčky a kvalitně zazpívanou písní ohlásily přestávku.

Druhá polovina večera byla celkově živější a více akční. Za nejhezčí považuji scenu Lidine (Jitka Molavcová) a Koitose (Jiří Suchý) o napínané touze. Lidiné a Koitus v 'nadrženém' dialoguPři každém následném Lidiině „Dám ti po čem toužíš, ale….“, byl smích v sále silnější. V tento večer diváci u této sceny zažili také perfektně a s nadsázkou zvládnutou paměťovou nedostatečnost (tzv. okno), též za přispění herecké kolegiality. Bylo jasné, že záležitost do hry nepatří a pokud přeci jen patřila (u Semaforu člověk nikdy neví), tak byla zvládnutá s naprostou bravurou.

Zajímavým okamžikem bylo v závěru hry usmíření, vyjádřené dívkou v téměř průhledné říze. Scéna Usmíření byla kvitována hlavně přítomnými pányTa posléze zatančila v poněkud klasičtějším stylu, odlišném od všech ostatních choreografií muzikálu. Tanečně byl tento sólový part nejtěžší z choreografií muzikálu Lysistrata.

Z méně známých herců, než je ústřední dvojice divadla Semafor, mne zaujala Jolana Smyčková (Lysistrata), Vanda Hauserová (Dido), Myrrhine (Lucie Černíková) a Otto Weiss (radní).Muži, vracející se z boje

Všichni zmínění vesměs kvalitním zpěvem a charakterovou vykresleností postav. Též považuji za pozitivní, že se ve hře Lysistrata nevyskytuj role, divadelní hantýrkou nazývanéNa závěr i jedna scénka Jonáše a Melicharové štěk, ale všichni herci dostali na jevišti pro vyjádření svých postav téměř shodný prostor.

Kostýmy dokazují, že v jednoduchosti je krása. Jsou barevné, živé,s nadsázkou poplatné době ve které se hra odehrává. Zajímavým prvkem byly paruky vytvořené z barevných šňůr, u těch mne však zpočátku rušily pravé vlasy interpretů vykukující  ven. Později jsem si i na to zvykla.

Závěrečná děkovačkaCelkově se jedná o představení hravé, s jednoduchou scenou, v níž během večera dochází pouze k jedné přestavbě, vlastně stavbě Usmívající se. Divák se může těšit na regulerní muzikál, provedený na malém jevišti a okořeněný vtipnými gagy. Na své si přijdou i milovníci slovních přestřelek. Divadlo Semafor v této hře spojilo více malých forem do jedné větší a to tak, že s úspěchem.

Koitus hledá Lydiné a nachází Lysistratu Odpírané lásky největší kus Nakonec i Anténa byla spokojená... Usmíření u Athény, bohyně rozumu Na konec i společné foto pro Musicalnet.cz

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.