Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Mata Hari tančí pro Michala Davida

Mata Hari a její první taneční vystoupeníMata Hari, žena několika tváří, která oslňovala pařížskou smetánku. Tajemná a smyslná exotická tanečnice, milující matka, jež je pro své dítě ochotna obětovat vše, nebo jen žena, co se německé špionáži zaprodala za život na vysoké noze? Čím upoutala společnost a muže na vysokých postech? Určité dílo sehrávala její smyšlená minulost, jež vybočovala z koloběhu všední rutiny, další částí byl pak její styl tance, jímž šokovala, jelikož jej prováděla jen spoře oděná. Vystřídala řadu významných milenců, byla však opravdu špionkou na obou frontách, nebo se jen z lehkovážností objevila ve špatnou dobu na špatném místě? Pojďme se podívat, co nám o slavné Mata Hari řekne nový muzikál z divadla Brodway.

Šťastné líbánky, ještě oba netuší, co je čeká...Muzikál Mata Hari vypráví o Margarethě Geertruidě Zelleové, která po smrti rodičů žije u svého strýce, avšak touží po svobodě. A tak, aby mohla žít podle svého, se vdá za nizozemského kapitána Rudolpha MacLeoda. S ním opouští rodné Nizozemí a stěhuje se na Sumatru a Jávu. Svému muži porodí dceru a syn. Syn však za záhadných událostí umírá a manželství se tak rozpadá. Margaretha se stěhuje do Paříže, kde se mimo jiné seznámí s tehdy ještě nepříliš věhlasným Pablem Picasem, kterému stojí modelem a stává se i jeho milenkou. Následně se pak objevuje na prknech slávy jako exotická tanečnice, vystupuje po celé Evropě, ale i v soukromých projektech. Jako milující matka, jež se snaží získat zpátky svou dcerku Non, se upíše v průběhu 1. Světové války německé špionáži a z lásky k ruskému kapitánovi Vadimovi Maslovovi, bojujícím na francouzské frontě, přijímá taktéž nabídku z řad francouzské tajné služby. Nakonec je Mata Hari obviněna ze špionáže a musí se smířit s trpkým koncem.

Nad osudem Mata Hari se pomalu stahují mračnaPodle výše uvedeného by se zdálo, že se během představení stihneme seznámit s veškerými aspekty života této zvláštní a v mnoho ohledech výjimečné ženy. Bohužel se ve snaze obohatit diváka o všechny možné informace v ději poněkud vytrácí ony fáze jejího života, které se mohou zdát divákovi nejzajímavější. Tedy především téma její slavné éry tanečnice, které má menší dějovou linku a mohla by být propracovanější. Co vás na představení zaujme hned z kraje, je retrospektivní pojetí děje. Děj tak začíná obviněním Maty Hari a jejího předvedení před vyšetřovatele - Pierre Bouchardona, kterému celý svůj život vypráví. Další výraznou postavou je Maurice Chevalier – konferenciér, který spolu s Matou Hari utváří průběh příběhu. Dalším výrazným prvkem jsou taneční choreografie dámské company (Leona Qaša Kvasnicová) a kostýmy potrhující prvky odehrávajících se událostí (Roman Šolc).

Výrazná choreografie šamanského tanceKostýmy hrají všemi barvami a jsou velice propracované. Publikum si ale především užije taneční vystoupení ala Moulin Rouge a orientální tance, kde se nám dívky objeví nejen jako divoké šamanky, ale i tanečnice na počest boha Šivy. Kostýmy šamanek jsou sice výborně výtvarně provedené a choreografie jejich tance je nápaditá a originální, ale jinak je scénka snad až příliš dlouhá a z dramatického hlediska zbytečná – o Matě Hari nám nepoví nic nového, je zde jen pro efekt. Poněkud choulostivé je pak hodnotit originální taneční scénu, kdy v období války dívky znázorňují smrt (s maskami na obličejích) a i přesto končí taneční vystoupení v sexy spodním prádle – blýskavých podprsenkách, jež se k tak chmurnému ději nehodí. Děj na jevišti dokresluje i zajímavá projekce na pozadí. Muzikál má několik zajímavých melodií, které si v daný okamžik užijete, bohužel se však může stát, že pokud si nezakoupíte CD z představení, brzo vám tyto skladby vymizí z paměti.

Rána osudu a poslední kapka šťastného manželského soužitíKdo z vás má rád Kateřinu Brožovou, bude z ní nadšený. V sexy oblečcích jí to opravdu sluší a její ladnost v pohybu je nezpochybnitelná. Nezapře ani svůj herecký talent, i když se některé scény mnohdy mohou zdát až přehrávané nebo jednotvárné a příliš podobné jejím předešlým rolím. Co se týče hlasového projevu, líbí se mi v této roli Kateřina Brožová více než ve Fantině v Bídnících, kde ale na druhou stranu měla menší prostor. Mile mě překvapil i Marian Vojtko, kromě příjemného hlasu jsem mu uvěřila, jak prvotní zamilovanost ke své choti, tak i zármutek nad ztrátou jediného syna. Pavel Soukup jako detektiv, mající za úkol Matu Hari jako špiónku usvědčit, upoutá svým charismatickým hlasem i jednáním. Autorita je z něj patrná na první pohled, neumí být vysloveně krutý, ale pevně se drží svého úkolu. Přesto, když má být pro vyšší cíle obětována žena, je z něho cítit smutek a lítost, žádná vypočítavost ani pocit vítězství.

Josef Laufer do své role skvěle zapadlJosef Laufer jako konferenciér Moulin Rouge je zábavný a plný elánu. Na jevišti se dokonce vystřídá hned v několika dalších rolích a vtipem a originalitou v nich nešetří. I jeho hluboký hlas se do tohoto prostředí velmi hodí a snadno si jej zapamatujete. Malá Charlotta Gottová má zatím příliš jemný hlásek, líbil se mi však její přirozený herecký projev v postavě malé Non. Z hlavních postav je pak velmi výrazná Markéta Procházková. Její živelnou povahu jsme si mohli užívat již v několika muzikálových inscenacích (Pomáda, Rent a jiných) a i tady si mladou Margarethu užívá plnými doušky. Díky však patří i všem jak činoherním, tak pěveckým hvězdám celého představení (Obermaierová Jaroslava, Frej Ladislav, Vágner Josef, Hrabě Miroslav, Párová Marie, Tůma Michal, Petřík Tomáš, Primasová Nela a dívčí company).

Michal David v obleženíZajímavým zážitkem pro diváky pak byla účast tvůrců, kteří se na slavnostní premiéru muzikálu nemohli dostavit. Měli jsme tak šanci vidět Lou Fanánka Hagena, Oldřicha Lichtenberga, Leonu Qašu Kvasnicovou, Jaroslava Milfajta a po úrazu kotníku i autora hudby a producenta Michala Davida. Hned na úvod příchozí přivítala moderátorka v podání Michaely Dolinové, která tvůrce krátce zpovídala. Michal David kvůli úrazu nucen setrvat na invalidním vozíku a tak s ním moderátorka nemluvila přímo na jevišti, ale byl zpovídán z balkónu, kde měl veškeré pohodlí. Po konci představení následovalo ještě focení s účastníky muzikálu, mezi nimiž nechyběl ani sám Michal David, který byl doslova okupovaný drtivou většinou dámského osazení souboru, což si také náležitě užíval. Při zhodnocení všech kladů i záporů je Mata Hari ve všech oblastech nejpropracovanější dílo, které jsem nejen na brodwayských prknech, ale i z pera Michala Davida mohla vidět. Věřme tedy, že v budoucnu nás čekají ještě kvalitnější muzikálové inscenace.

PS. Vzhledem k tomu, že se již jedná o druhý článek k tomuto představení, vynechala jsem podrobné informace o tvůrcích tohoto představení.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.