V pátek 17. září se diváci v Divadle Kalich konečně dočkali třetích alternací muzikálu Robin Hood, a to Jána Jackuliaka v roli Robina a Nely Pociskové v roli Lady Mariany. Ján Jackuliak měl během zkoušek na muzikál smůlu a při jedné z bojových scén si poranil koleno takovým způsobem, že jej to na delší dobu vyřadilo z veškerého dění. Tato skutečnost se bohužel podepsala i na tomto představení.
Viděla jsem obě premiéry, takže po zhlédnutí třetích alternací se přímo nabízí srovnání výkonů všech představitelů. Je to obtížná úloha, protože každý má něco do sebe. Každý má své přednosti i svá slabší místa. Co se mi na dvojici hlavních představitelů opravdu líbilo, byl jejich vzájemný kontakt. Dialogy Robina a Mariany vyznívaly velmi přirozeně, měly vtip a spád. O samotném zpěvu se to už říct bohužel nedá.
Nela Pocisková v roli Lady Mariany se sice snažila, ale nepřesvědčila mne, že pěvecky na roli stačí. Její výkon velmi kolísal. V tichých pasážích její soprán jakoby zanikal, byl velmi nevýrazný. Ve vysokých polohách najednou dostával sílu a barvu, což se o nižších polohách říci bohužel nedalo. Je to velká škoda, protože herecky je na tom Pocisková o mnoho lépe a dařilo se jí i v tanečních pasážích. Ve srovnání s Luciou Šoralovou a Martinou Bártovou byla Nela Pocisková jednoznačně nejslabší Marianou.
Ján Jackuliak v roli Robina mne také příliš nepřesvědčil a ve srovnání s Václavem Noidem Bártou a Janem Křížem se mi zdál stejně jako Pocisková nejslabším z trojice hlavních představitelů. O jeho zranění jsem se zmínila již na začátku. I v tomto představení bylo ještě patrné, že má bolesti a že se šetří. Taneční čísla zcela markýroval a v místech, kde má Robin tančit v první linii, se Jackuliak jen pohupoval do rytmu a tleskal v pozadí company. Efektní příjezd po laně, kdy s přítelem Li přicházejí zachránit své přátele před popravou, Jackuliak vynechal úplně. V závěru představení mu jakoby docházel dech, patrně měl bolesti, a bylo to znát i na hlase. Zněl unaveně a občas dokonce i nepatrně pod tónem.
O Radce Pavlovčinové v roli čarodějnice již bylo napsáno mnoho chvály. V tomto představení se opět ukázala coby vynikající tanečnice, i její pěvecký a herecký výkon byl brilantní a dynamický. Jako nováček na muzikálové scéně rychle zraje, je si čím dál tím jistější a roli čarodějnice si opravdu užívá. Roli šerifa ztvárnil Martin Pošta, podal standardně dobrý výkon.
V roli komorné Lady Mariany Kitty se představila Marie Blahynková. Ve srovnání se svými kolegyněmi Betkou Stankovou a Míšou Doubravovou je citlivá a jde opravdu do hloubky, což vyniká zejména v duelech s Asiatem Li. Maruška sedí nejen dojemné pasáže, ale i ty komické. Zvládá je s lehkostí a nadhledem. Mile mne překvapila i po taneční stránce.
Skřety ztvárnili Zdeněk Podhůrský a Richard Tesařík. O tom, že nejsou vlastně herci, už bylo napsáno mnoho. Z jejich výkonů jsem stále poněkud v rozpacích, i když výsledný dojem je trochu lepší, jak si představení sedá. Jejich fórky už vyznívají přirozeněji, je vidět, že oba aktéry jejich role baví a užívají si je. Petra Opavu jsem v roli Biskupa viděla již po druhé, jeho krásný bas je nepřeslechnutelný. V tomto představení se mi Opava líbil jak pěvecky i herecky o mnoho lépe, než v prvním představení. Zajíce – Toma ztvárnil Jiří Maršál, který byl přesvědčivý a přirozený.
Opět se v celkovém shrnutí musím vrátit ke scénáři. V programu chybí jméno dramaturga a z toho vyplývá, že představení tedy vlastně dramaturga zcela postrádá, což je u takového rozsáhlého díla jako je Robin Hood přinejmenším na škodu věci. Po třetím zhlédnutí se mi zdá představení příliš dlouhé. Možná by se tak dlouhé nezdálo, kdyby nemělo tolik hluchých míst, kdy je na jevišti tma, dlouho zní jen samotná hudba a na jevišti se nic neděje. V představení je té tmy až příliš. Možná jsou důvodem přestavby kulis či převleky herců, ale v tom případě situace na jevišti působí v těchto chvílích poněkud bezradně.
Představení natahují také některé zbytečně se opakující scény, například když company bije rytmicky klacky o sebe. Efektní to je ovšem jen poprvé. Po druhé a po třetí už to vypadá trochu bezradně. Poněkud rušivě na mne působila i velká podobnost některých hudebních motivů s Johankou z Arku. Například ve scéně, kdy dochází k popravě Robinových druhů, je divák napjatý, jak to dopadne, a těsně před samotnou popravou zazní vokály, při kterých znejistím, na kterém muzikálu to vlastně jsem.
Pozitivně hodnotím komické výstupy, které si reprízami sedají a na diváky zabírají více a více a ti je vděčně přijímají. Takže mám-li to shrnout, muzikál Robin Hood mohu návštěvníkům doporučit. Celkově vyznívá velmi dobře, přes drobné nedostatky v dramaturgii je to určitě jedno z nejlepších představení na naší muzikálové scéně. Z tohoto představení si diváci mohli poprvé odnést také CD, které bylo v pátek 17. září slavnostně pokřtěno. Nezapomeňte si přečíst také naši recenzi na tento disk a při návštěvě představení si ho zakoupit. Rozhodně stojí za zařazení do vaší fonotéky.
Robin z Loxley | Ján Jackuliak |
Lady Mariana | Nela Pocisková |
Henre / Biskup z Nottinghamu | Petr Opava |
Šerif z Nottinghamu | Martin Pošta |
Guy z Gisburnu / Hluchý skřet | Zdeněk Podhůrský |
Čarodějnice | Radka Pavlovčinová |
Komorná L. M. Kitty | Marie Blahynková |
Asiat Li | Jan Karásek |
Malý John | Jiří Zonyga |
Mnich / Tuck | Michal Pleskot |
Will Scarlet | Lukáš Kantor |
Tom / Zajíc | Jiří Maršál |
Slepý skřet | Richard Tesařík |
Zack | Vojtěch Vlasák |
Sam | Oldřich Smysl |
Much | Petr Novotný |
Emily | Anna Dvořáková |
Jane | Zuzana Pokorná |
Lucy | Linda Huňáčková |
Komentáře k článku