Ano, dočkali jsme se, již po několikáté jsme měli dnes, 26. března od 20 hodin v přímém přenosu z Národního divadla možnost sledovat udílení cen Thálie za rok 2010 pod záštitou ministra kultury Jiřího Bessera. Thálii odvysílala ČT 1 tentokrát v režii Ondřeje Kepky, jako moderátor se nám již po šesté na tomto udílení cen představil režisér, dramatik a herec Antoním Procházka.
Přesuňme se ale přímo ke kategorii Opereta, muzikál a jiný hudebně-dramatický žánr. V širších nominácích byli nominováni:
Muži: Jan Kříž (Robin Hood), Pavel Polák (Jesus Christ Superstar), Tomáš Šulaj (Cikání jdou do nebe), Jiří Untermüller (Monty Python´s Spamalot), Dušan Vitázek (Mary Poppins), Radek Zima (My Fair Lady).
Ženy: Ivana Chýlková (Hello Dolly!), Ludmila Molínová (Jeptišky), Radka Pavlovčinová (Robin Hood), Sandra Pogodová (Jeptišky), Jolana Smyčková (My Fair Lady), Helena Vondráčková (Baron Prášil).
Nás však nejvíce zajímaly užší nominace a ty byly následující:
Do užších nominací postoupili tito zpěváci: Marian Vojtko za roli Barona Prášila ve stejnojmeném muzikálu a Kamil Střihavka za roli Ježíše Nazaretského v muzikálu Jesus Christ Superstar.
Užší nominace pro ženy jsou následující: Dasha ji získala za roli Máří Magdaleny v muzikálu Jesus Christ Superstar a Johana Gazdíková za Mary Poppins v muzikálu Mary Poppins.
Můžeme tedy říct, že každý v této kategorii kromě Dashy dostal nominaci za hlavní a stěžejní roli. Který zpěvák a zpěvačka nakonec získá Thálii za rok 2010? Na to už známe odpověď.
Porota, která rozhodovala o nominacích do této kategorie, je následující:
Předseda: Zdeněk Barták
Členové: Patrick Fridrichovský, Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Gustav Oplustil, Michael Prostějovský, Luboš Šterc a Ivan Zelenka.
Thálii za rok 2010 v kategorii Muzikál ženy získává Dasha! Její výkon jsem osobně viděla a vyhrát si rozhodně zasloužila. Jako Máří Magdalena prožívala celou bytostí Ježíšovy úspěchy i pády, stejně jako jeho bolest či pochyby. Hold jí také skládám za to, že jako jediná dokázala porotu oslnit se svou vedlejší rolí, dostat se tak do užší nominace a posléze i vyhrát.
Thálii v kategorii Muzikál muži získává Marian Vojtko! Jeho výkon jsem také osobně viděla a musím říct, že ač věřím, že Kamil Střihavka je jako Ježíš vynikající, Marianu Vojtkovi jsem výhru přála o trošku více. Jako Baron Prášil je oslnivý, velmi hravý, vtipný, dobrosrdečný a dalších přídavných jmen by se našlo mnoho. Už jen grimasy, kterými komunikuje s publikem, jsou skvělé.
Thálii v kategorii Herec do 33 let muži získává Ladislav Špiner! Herec Východočeského divadla Pardubice, který ztvárňuje několik rolí v od činohry po muzikál převzal Cenu Thálie pro herce do 33 let. Ocenění mu předávala loňská držitelka ceny Lucie Štěpánková, bývalá členka pardubického ansámblu, dnes herečka Divadla na Vinohradech. Vidět jste ho mohli třeba v muzikálu Cikáni jdou do nebe či Muž z kraje La Mancha.
Musicanet se připojuje k řadě gratulantů! Brzy se můžete těšit na článek s bezprostředními dojmy přímo z místa udílení cen.
Komentáře k článku
PS: pro mistrovy věrné donašeče, Marián už to ví i ode mne - včera jsme si na toto téma názory již vyměnili:)
Sabinka prý říkala, že s Danem se to představení táhne, zatímco s Pepou je svižnější a rychlejš utíká. Jenže když si vemu, že tak jako tak trvá jen 2 hodiny a pár drobných, pak mi ta utahanost (kombinace Hůlka + Fiala se poslední dobou protahuje na 2 h. 20 min.) přijde ceně lístků adekvátnější:)
V podstatě Baron Prášil JE celý čas za snílka, fantastu i blázna zároveň, a až na konci se ukáže, že navzdory povídačkám byl jediný kdo měl rozum. Už jeho kostým dává jasně najevo že divák má tu čest s mírně potrhlým človíčkem, kterého hlavním úkolem je pobavit. A to se Danovi nedaří, představení s ním je nuda, s Marianem je naopak zábava. Dan když elegantním a uhlazeným způsobem vykládá jakýkoliv z těch vyšinutých příběhů, může se člověk pouze ironicky pousmát. Marian když přehání a hraje i očima a tělem, člověk mu uvěří i to že zítra se zeměkoule začne točit opačným směrem:-) Navíc je tu i rozdíl v pěveckém podání - Dan v každé písni zní stejně ( výborně, skvěle, ale stejně ), Marian vypravěčské písně zpívá tak jak je hraje - vesele, s lehkým přeháněním, a seriozní ( třeba Na křídlech...) zase bravurně a dokonale. On prostě nejen zpívá, ale hlasem také hraje. Proto má celé představení s ním tu správnou šťávu, je to zábava nejen v dokonalé harmonii s uměním, ale i příběh s krásnými myšlenkami, které pochopí i 10-letý dítě, a troufám si říct, že i díky hereckému projevu Mariana Vojtka:-)
Nesouhlasím jen se dvěma věcma. Prášil prostě není blázen a s Hůlkou není nuda! Jak Ty niterně vnímáš Mariánovo sepjetí s rolí, já zase niterně vnímám Danovo elegantní vypravěčství. Ale i to je o vkusu... Táži se jen na jediné. Proč Mariánovo baronovitou rozpustilost vídám i v Draculovi, i v kardinálovi a pomalu už i v Katovi? Že by to bylo o tom, jak přiznává v rozhovoru s Renatou, že je to hravé chlapčisko - ale už ne jen v Baronovi, ale v každé další roli? Jasně, o Danovi se říká, že hraje všechno pořád stejně - jako Draculu. Někteří to samé tvrdili i o Monče - že všechno hraje jako Kleopatru (což si nemyslím), každý umělec má sklony k tomu jednomu osvědčenému druhu herectví - Marián jeden čas po Jekyllovi měl tendenci hlasově dělat Hydea taky skoro ve všem. V Angelice teda určitě, i při prvním uvedení Draculy v Hybernii. Ale teď už spíš vítězí to hravé chlapčisko. Otázka je jen to, zda není hravý občas až příliš... Pro mne leckdy ano - a dokonce už si hraje i tou hlasovou modulací v interpretaci některých árií, což mě taky leckdy ruší. Radši bych uvítal - kdyby byl - řečeno Tvými slovy - nudnější, řečeno mými - důvěryhodnější... Ale skončím tam, kde jsem začal. Zaplaťpánbůh, že HA to viděla jako Ty a nikoli jako moje maličkost a... a Thálie je doma:)
PS: s Tvým dovolením bych Tvou charakteristiku Mariánova pojetí Barona použil do zpravodaje a na web FK - protože mi to přijde fakt jako skvělá obhajoba udělení té ceny!
A co se týče Marianova přehánění v jednotlivých dílech jak popisuješ - v tom Ti trošku dávám za pravdu, několik vtípků v jiných představeních by se našlo, ale zase musím říct, že jsem si je všimla pouze na místech, kde to nebylo na škodu. V Draculovi i v Katovi. Představení jako celek to nedehonestovalo, byly to pouze neškodné grimásky, takže není mu co vyčítat. Myslím, že Marian se v Draculovi i Mydlářovi našel, zpívá i hraje ho dobře, a je vidět, že má obě tyto role rád, tak ani nemá důvod dělat na jevišti něco, co tam nepatří. Co se týče jeho hlasových modulací - má na to, má kvalitní hlas, tak proč si tam nepřidat nějakou tu tenorovou " kudrlinku"? Proč Ti to vadí? Mě ani trochu, naopak - jsem ráda že pokaždé je to představení originál... ale je pravda že já jako jeho fanynka to možná vnímám jinak než Ty nebo jiný běžný divák:-)) Ale jinak tyto kudrlinky bych docela přivítala i u Bohuše Matuše, protože tento Pan Zpěvák taky umí neuvěřitelně pracovat s hlasem, a vím že by to bylo potěšením pro ucho:-)
A kardinál? No v těch několika posledních představení 3M co jsem viděla dělala šaškárny půlka hereckého mančaftu na jevišti, ty představení sice parádně bavily publikum, ale mě osobně se až tak nelíbily - právě proto, že už jsem měla pocit, že ten muzikál už nikdo nebere vážně. Škoda...:-( takže výtka pouze k Marianovi taky není na místě....hmm...
A Hyde v Draculovi? S tím se přeci počítalo - viz Tvůj i můj rozhovor z roku 2008:-) jestli tam ale opravdu kousek toho Hydea byl, to posoudit neumím, Jekylla jsem nikdy neviděla a do smrti mě to bude mrzet:-( Mariana jsem objevila bohužel pozdě a Jekyll se už nehrál...:-(
P.S. Tvůj " paličatý rozumbrada " mě pobavil:-)
Dokonce i rozumím těm kudrlinkám, protože a) si jimi zpěváci pomáhají, když už jsou trochu unavení a b) když se to většině publika líbí, tak proč ne? Mě to prostě mrzí právě proto, že Mariána mám taky rád, pořád ještě se taky považuju za jeho fanouška a vím, že on je hlasově pořád natolik dobrej, že by mohl zavírat ústa všem pochybovačům i bez těch kudrlinek. Přecejen v opeře bys je u největších árií v těch výškách dávat neměla a já k tomu přistupuju z toho operního úhlu pohledu, ačkoli vím, že v muzikálu je to něco jiného. Takže propána jen ať je Bohuš nedává a drží tu skvostnou rovnou přímku, jako jí dřív držíval Marián, pro mě je to vrchol dokonalosti. A už je mi jedno, jestli jí drží 12, 15 nebo 20 sekund, to už nepočítám, natolik už jsem se zklidnil:)
O dalších detailech už polemizovat nebudu, pokud to hravé chlapčisko ve vážných rolích nepřeváží jako celek to pak výkon nebude dehonestovat, tak máš pravdu, že o tolik ani nejde. Možná se trochu bojím preventivně - protože vím, že by to byla škoda. Naopak se těším na zloducha Frolla v Quasimodovi - bude zajímavé porovnávat obě alternace a věřím, že oba budou velmi dobří!
Co se týče Thálie, já naopak mám vůbec problém i jen s nominací Střihavky, protože si myslím, že v Národním divadle měl stát Honza Kříž za Robina, nebo Roman Vojtek za ing. Leydena, nebo někdo úplně jiný z mimopražských scén, Střihavka byl nominován jen za zásluhy z 90. let, takže kdyby Thálii dostal teď, bylo by to pro mě nezkousnutelný. Naštěstí ihned po zveřejnění užších nominací jsem věděl, že ceny dostanou Dasha a Marián (kvůli tomu, že vloni byl oceněn Gazdík a obě Thálie Jesus dostat nemohl) a jsem tudíž samozřejmě rád, že to - při složení užších nominací, jaké bylo - právě takhle dopadlo!
právě předvečírem jsem dělala interview se Zdeňkem Bartákem a podobnými slovnim marastem nahráváš přesně těm zlým jazykům, že vše je dané už předem. NENÍ!! Dokonce ani předseda komise neví do poslední chvíle výsledek. Takže Ježíš klidně vyhrát mohl, a ne že ne. Pravidlům by to vyhovělo. Je to cena za interepretační výkon - nikoliv za ten nebo onen muzikál. Přesně podobné výroky točí kolegium do běla. Tak opatrně.
Takže díky za upozornění, ale jak znám Zdeňka Bartáka - coby skvělého skladatele a velmi milého a tolerantního člověka, nepředpokládám, že bych zrovna jeho vytočil do běla. Kort pokud tedy Tvými slovy "plácám nesmysly"... Ačkoli jsem pouze napsal, že jsem po oznámení užších nominací věděl, jak to dopadne. A ono to tak dopadlo... Zaplaťpánbůh!
Proto jsem tě varovala, ať dobře vážíš slova. Je rozdíl mezi termínem "domníval jsem se" a termínem "věděl jsem", který je silně zavádějící, zvláště pokud ho užiješ veřejně.
A ku Tvé úvaze o hlasování půl na půl - jistě v případě této VÝJIMEČNÉ situace skutečně hlasuje předseda komise, v případě, že nemá k dílu žádnou příslušnost. Nicméně kolikrát tato situace skutečně nastala? Takže ve většině případů výsledek nezná skutečně nikdo. Navíc nemůžeš podsouvat pototcům svoje myšlenkové pochody. Co, koho vede k hlasování pro jednoho, či druhého interpreta je ryze interní záležitost.
PS: žádný řetězec se navíc v této diskusi nerozjel. Kdybys na to takhle podrážděně nereagovala Ty, nikdo jiný by si toho tady ani nevšim... Jako skoro vždycky ostatně.
PPS: daleko závažnější je fakt, že letošní Thálie byly ohroženy jako takové pro nedostatek sponzorů, takže dost možná byl Marián muzikálovým vítězem posledním - a to by byl teprve problém. Obrovská škoda!
Ale dodejme trochu optimismu na závěr - já se teď raduju z vítězství Michala Davida v TýTý. Je prvním, kdo sesadil z trůnu maestra Gotta, a to už je darda. I když vím, že TýTý není tak prestižní jako Slavík (hlasuje tu méně lidí a roli hraje i to, že z jedné SIMkarty lze poslat až 30 hlasů, ve Slavíku jen 2, třetí hlas můžeš dát osobně v sídle agentury), přesto je to obrovský úspěch. Stejně jako Thálie pro Hybernii! Takže dvě ocenění v osmi dnech, no paráda!!! Čili radujme se a nestresujme se.
Pokud nechceš čelit mým komentářům, tak lépe važ slova, která píšeš, jsi na veřejném portálu, a to sebou nese riziko, že jsi vidět. Tím bych diskusi na téma Thálie ukončila.