Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Markýza andělů z Broadwaye

Hrdinka knih a slavné filmové série, markýza Angelika, dobyla i muzikálová prknaPražské divadlo Broadway si do své historie zapsalo nový muzikál. Po Kleopatře  a Třech mušketýrech  je zde od 6. 3. uváděna Angelika, třetí muzikál z pera Michala Davida.

V našich předešlých článcích jsme vás již informovali o tom, že režisérem a zároveň autorem scénáře je Jozef Bednárik, autorem hudby Michal David, libreta Lou Fanánek Hagen, scénografie Šimon Caban, choreografie Libor Vaculík a kostýmů Roman Šolc. Zde bych se tedy,více než autorům, věnovala samotné premiéře, jejímu obsazení a atmosféře během ní.

Producenti muzikálu Oldřich Lichtenberg a Michal David u vchodu osobně vítali premiérové hostyDěj muzikálu vychází ze série známých francouzských filmů o krásné a statečné markýze Angelice. Ta jako mladičká dívka překazí plánovanou vraždu krále. Je poslána do kláštera a po návratu je nucena se vdát za hraběte de Peyrac. Zpočátku pociťuje k manželovi odpor, ale ten se postupně mění v hlubokou lásku. Díky tomuto sňatku je vržena do víru intrik na královském dvoře. Peyrac je jako čaroděj odsouzen k smrti. Angelika přijde o majetek i postavení ve společnosti a je nucena se uchýlit mezi pařížskou lůzu.Z nuceného sňatku mladé Angeliky a bohatého Joffrey de Peyraca se vyvine hluboký cit... Odtud se pomalu dostává zpět mezi šlechtu. Zjišťuje, že její manžel nezahynul, a vydává se ho hledat. Než dojde k jejich shledání projde Angelika spoustou dobrodružství a dostává se do nejrůznějších prostředí.

Vtěsnat obsah pěti filmů do tříhodinové inscenace nebyl pro autory muzikálu jistě jednoduchý úkol. Zhostili se ho však se ctí. K přehlednosti děje velkou měrou přispívá i postava vypravěčky - herečky M.M. vzpomínající na svou životní roli. ...který oběma pomůže překonat všechny nástrahy a peripetie, jež pro ně život uchystalJejí představitelka Nelly Danko působí velmi jemně a elegantně. Svou roli doprovází křehkými tanečními pohyby a gesty. Hlas paní M.M. propůjčila Libuše Švormová, původní dabérka filmové Angeliky.

Premiérové obsazení bych rozdělila na tři tábory. Madame Contoire - Petra Janů opět potvrzuje, že je zpěvačkou s velkým ZNa výborné, průměrné a špatné. Do prvního tábora bych v první řadě zařadila Bohuše Matuše (Nicolas) a Petru Janů (Contoire). Bohuš Matuš se po dlouhé době objevil v muzikálu ve větší roli. Svým jasným hlasem ukázal, že má zlato v hrdle a při písni "Snad měl bych jít" šel doslova mráz po zádech. Petra Janů podala suverénní výkon a opět dokázala, že je zpěvačka s velkými kvalitami. Nutno dodat, že oba nejen skvěle zpívali, ale zvládli své role výborně i po herecké stránce.Monika Absolonová v hlavní roli Angeliky vystřídá množství kostýmů a skoro neopouští jeviště

Monika Absolonová se v hlavní roli téměř nehne z jeviště. Je vidět, že ji role baví a že dobře věděla, proč Michala Davida o tento muzikál požádala. Jako zpěvačka i jako herečka je čím dál lepší a v postavě Angeliky může všechny své předchozí muzikálové zkušenosti plně zúročit. Dokáže velmi dobře oddělit mladou naivní dívku od zralé ženy poznamenané životními útrapami.Snad nejvíce jí sedí scény v pařížském podsvětí, kde může naplno ukázat svou živost a dravost.Oproti tomu však dokáže být i přesvědčivě zamilovaná nebo smutná. Jeden z mnoha mužů v životě Angeliky - básník Špína (T. Savka)

Jako Joffrey de Peyrac se představil Josef Vojtek. S kulhající rolí se sžil dobře. Přesvědčivější byl určitě v akčnějších scénách, než jako něžný milovník, a to jak po pěvecké, tak po herecké stránce. Roli advokáta a posléze policisty Desgréze zvládl na jedničku Tomáš Trapl. V roli básníka Špíny se Joffrey de Peyrac (J. Vojtek) - zjizvený, ale velmi charismatický a vzdělaný šlechticpředstavil Tomáš Savka, který i na malém prostoru dokázal zaujmout jistým zpěvem příjemným hereckým výkonem.

Naopak velkým zklamáním byla Zuzana Norisová v roli Montespan. Pokud bych neznala filmovou předlohu, měla bych velké problémy poznat, zda Zuzana představuje hodnou nebo zlou. Její výkon by se dal nazvat jako nemastný, neslaný. Určitě by měla na svém pojetí této postavy ještě hodně zapracovat. V roli perského vyslance Bachtiary beje se objevil Ali Amiri. Typově přesný, herecky i pěvecky však nejistý. Zuzana Norisová - z něžné Constance vyznavačkou satanismuNedokonalou češtinu mu lze, obzvlášť v této roli, prominout. Přesto by měl hodně zapracovat na výslovnosti a práci s mikrofonem, protože mu často nebylo vůbec rozumět.

Až trapně působili Petr Novotný (Geno) a Jan Kuželka (Stelien). Další rádoby průvodci nebo glosátoři děje mají divákovi hlavně vyplnit volný čas během přestaveb scény. Bohužel jejich humor je jak ze špatné televizní estrády a ne z romantického muzikálu. Písnička, jednoduchýDuo glosátorů Geno (P. Novotný) a Stelien (J. Kuželka) svými komentáři ne vždy nadchne publikum taneční výstup nebo třeba další vzpomínání paní M.M. by určitě bylo vhodnější než tato divákům nucená "legrace". Roli Lorraineho v muzikálu Angelika  dostal Jiří Helekal. V jeho případě se opravdu se jedná o "helekání" a nikoli o zpěv a o hraní už vůbec nemůže být řeč.

Bratranec Angeliky, Filip du Plessis-Belliére (J. Holub)Mezi průměr bych zařadila Jiřího Krytináře, který ztvárnil Gendéra. Ve své roli působil dost prkenně a neprůbojně. Svůj standart předvedl v roli Filipa Jaromír Holub. Otce a zároveň Arcibiskupa si zahrál Tomáš Bartůněk. Škoda, že v muzikálu nemá větší prostor. Se svým sytým hlasem by si ho jistě zasloužil. Vilém Čok jako Král Ludvík XIV. nenadchne ani neurazí. Předvádí pouze další ze svých lehce potrhlých variací. Není to však ani tak interpretem, jako spíše režijním záměrem. Král působí spíše jako komická figurka než jako vládce, který zásadním způsobem ovlivnil život hlavní hrdinky.Muzikál Angelika překypuje romantikou a nadchne zvláště dámské publikum

Angelika  byla avizována jako romantický muzikál, při kterém nezůstane jedno oko suché. Myslím, že tento záměr se autorům i interpretům podařilo splnit.

Premiérová atmosféra na nás dýchala z každého koutu. Ve foye pobíhali autoři, nejvíce snad Libor Vaculík. U hlavního vchodu osobně vítali hosty Michal David a Oldřich Mezi premiérovými hosty nechyběl ani zlatý slavík Karel Gott s Ivanou MacháčkovouLichtenberg, producenti muzikálu. Mezi ně patřili například Karel Gott s přítelkyní Ivanou Macháčkovou, Hana Zagorová, modelka Alena Šeredová, , zpěvačka Hanka Křížková, bývalá tanečnice Adéla Šeďová, operní pěvkyně Andrea Kalivodová, další představitelka Angeliky zpěvačka Dasha, herec Ivan Vyskočil a mnoho dalších.

Během představení Děkovačkase herci dočkali vřelého přijetí a na konci publikum aplaudovalo vestoje. Během děkovačky Libuše Švormová postupně pozvala na jeviště všechny autory a důležité osoby spojené s novým muzikálem. Chyběl pouze Jozef Bednárik, který se zásadně premiér osobně neúčastní, určitě byl ale v tu chvíli přítomen alespoň duchem.

Na po premiérovém rautu jsem oslovila několik představitelů hlavních rolích a položila jsem jim pár otázek. Všem jsem dala i jednu společnou, jak se po premiéře cítí.


Petra JanůPo roli královny ve Třech mušketýrech se Petra Janů divákům představila coby zhrzená bývalá milenka hraběte Peyraca Madame Contoire
Jaké jsou bezprostřední dojmy po premiéře?
Myslím si, že to dopadlo dobře. Dělali jsme, co jsme mohli, takže doufám, že muzikál, a vypadá to, že bude úspěšný, udělá, co největšímu množství lidí radost.

Jak se vyrovnáváte s výrazně zápornou rolí?
Myslím si, že záporné role se hrají daleko lépe, než ty kladné. Když je člověk hodný od přírody, tak tam není co hrát. U záporné role jsou emoce, je tam nenávist, neštěstí.

 

Bohuš Matuš
Bohuše Matuše oslovil pro roli Nicolase sám Michal DavidJaké jsou bezprostřední dojmy po premiéře?
Mám krásný dojmy. Jsem rád, že práce, kterou jsem dělal, k něčemu byla. Byla to taky krásná zkušenost hlavně s panem režisérem Bednárikem, kterého mám hrozně rád, už asi 10let. A spolupráce s ním je báječná.

Kdo tě do muzikálu oslovil?
Přímo Michal David. Tím mě velmi potěšil, protože mě vzal do muzikálu, kde mi dal krásnou a těžkou písničku. Jsem rád, že mi důvěřoval, že si nemyslel, že nezvládnu věc, kterou málokdo třeba zazpívá.I když se na scéně Nicolas dlouho nezdrží, jeho sólová poslední píseň patří k vrcholům představení

Byl jsi osloven přímo na roli Nicolase?
Ano, přímo na tuto roli.

Co ti dělalo největší problémy při zkouškách?
Jednoznačně to byl šerm. Naštěstí jsem měl dobrého učitele z Písku, kde jsem se mimo jiné i narodil, takže si se mnou dal kus práce.

Monika Absolonová

Monika Absolonová se své vysněné role zhostila na výbornou
Jaké jsou vaše pocity po premiéře?
Mám hroznou radost, že to mám za sebou. Nikdo jsme neupadli, nezapomněli nic. Teď už se budu bát jen muzikálových kritiků.

Jak jste se připravovala před premiérou?
Byla jsem doma, odpočívala jsem a opakovala si roli.

Vilém ČokLudvík XIV., král Slunce a Francie...
Jaké jsou pocity krále po premiéře?

Dobré, už jsem slyšel i nějaké chvály, tak jsem rád.

Jak se ti spolupracovalo s panem režisérem?
Tohle byl můj třetí muzikál, který s ním dělám, takže jsme na sebe zvyklí. Ta práce byla fajn, on byl fajn. Je to sluníčko. I když nadává, tak se musím smát....změnil blonďatého Viléma Čoka k nepoznání

Kterou scénu máš už teď v oblibě.
Mám rád třeba tu, kdy Angelika přijede na audienci o Peyracovu milost. On ji v podstatě chce do postele, takže jí naznačí, že by mohl žít, ale musí mu svolit.

Připravoval ses nějak na scénu svádění Angeliky? Podobnou jsi ještě nikde neměl.
Nijak Coby král se může v muzikálu Angelika pochlubit nejdražším kostýmemzvlášť herecky jsem si to nepřipravoval, spíš jsem kladl důraz na dikci. Jak to říct, jaké pauzy mezi slovy volit, aby to dostalo napětí. Musel jsem na to jít trochu vědecky.

Jak ses dnes před premiérou připravoval?Máš nějaký rituál nebo jen bojuješ s trémou?
Dneska jsem trému neměl, ale většinou ji mám. Ale to bylo i tím, že jsme zkoušeli třeba 12 hodin, takže jsem si už byl docela jist. Jediný můj rituál je mít klid před výstupem. Musím být v klidu.

Ali AmiriTeheránský rodák a účastník české Superstar Ali Amiri složil pro nový muzikál M. Davida píseň v perštině...Jste spokojen se svým výkonem?
Myslím, že to dopadlo dobře. Měl jsem úžasné pocity během představení i potom. Je mi jen líto, že tady není pan režisér a nemůže k tomu říct nějaké připomínky.

Jak vznikla spolupráce s divadlem Broadway?
Všechno začalo tím, kdy jsem nazpíval duet s Monikou Absolonovou. Michal David byl u toho a slíbil, že mi napíše roli do nějakého muzikálu.

...a také se zhostil role perského vyslance Bachtiary bejeO čem je perská písnička, kterou jste do muzikálu složil?
Je o tom, že se princ vrátí z Francie a přiveze si Angeliku. Zapadá do děje. Je o tom, jak se mu Angelika líbí.

Učil jste kolegy persky?
Ne, dal jsem jim CD s nahrávkou a za půl roku to už uměli. Napsal jsem jim i výslovnost a jsem docela překvapen, jak dobře to zvládli.

Jak se v roli cítíte?
Je to úžasné. Vždycky je mnohem lepší, když člověk hraje zlého. Já jsem takový hodný a na jevišti jsem drsnej.

A navíc jeden bonusový rozhovor od Michala Škvora s jednou z divaček.

Andrea Kalivodová: v opeře musíte ovládat pět disciplín

Vy jakožto operní diva, jste na muzikálu. Jak se Vám líbil?Na premiéru nového muzikálu Angelika zavítali i kolegové z jiných pěveckých oblastí...
Mě se líbil. Musím říct, že to byla velmi pěkná hudba, velmi působivá. Myslím si, že pan David si dal spoustu práce a skláním se před ním - opravdu se mi ten muzikál upřímně líbil.

Když se Vám takhle líbí muzikál, uvažujete, že byste vyzkoušela i tuto pěveckou polohu?
To je Andrea Kalivodová - sólistka Státní opery Prahavelice složité. Já už jsem dostala nabídky na dva muzikály, ale ta role by musela být napsána tak, aby mě lidsky, herecky a taky technicky pěvecky někam posunula. Ono je to složité, protože když zkoušíte třeba Carmen - a já teď budu zkoušet novou produkci Carmen - tak by se to vlastně nemělo kombinovat. Člověk by musel mít naplánované termíny a musel by si sednout s panem producentem, s panem režisérem, s panem dirigentem a s panem skladatelem. Já myslím, že by se to dalo skloubit, určitě, ale záleželo by, co by to bylo. Kdyby to bylo opravdu něco napsané mě na tělo, tak bych do toho šla.

Co říkáte Haně Zagorové, která si po 30 letech odmlky vyzkoušela roli Elizabeth v muzikálu Jack Rozparovač?Účinkování v muzikálu by se A. Kalivodová nebránila - ale musel by být nabitý emocemi a třeba i s tragickým koncem...
Já jsem to bohužel neviděla, takže na to nemůžu nic říct. Ale myslím si, proč ne. Proč ne.

Pokud byste šla do nějakého muzikálu - na jaké téma by měl být? Mělo by to být romantické?
Mělo by to mít všechno - něco jako Carmen - láska, nenávist, vztek...

...souboje...
...dobrý konec...nebo někdy tragický konec - to záleží na tom, jak se to vyvine. Ale musí to Operní zpěváci dříve v muzikálech vystupovali - třeba v dílech L. Bernsteinabýt pěvecky napsáno tak, aby to mělo efekt. Musí to být velký úkol, protože člověk musí zdolávat úkoly.

Jak vnímáte své kolegy, operní pěvce, kteří se víceméně dnes profilují na muzikálové scéně jako třeba Dan Hůlka...
...ale moc jich není a Dan Hůlka se teď chce k opeře vrátit. Je to těžké, ale myslím, že se to dá skloubit. Dřív se muzikály dělaly tak, že v nich vystupovali klasičtí pěvci, operní zpěváci, a Podle A. Kalivodové není opera jen o zpěvu, hraní a tanci - je prý daleko náročnější než muzikálzpívali muzikály jako West Side Story  a pod.

Co si myslíte, že je těžší poloha? Muzikálová, kdy musíte ovládat tři disciplíny nebo ta operní?
V opeře ale musíte ovládat pět disciplín. Kdybyste viděl Carmen, tak tam musíte dobře tancovat, hrát, umět francouzsky, zpívat a ještě musíte mít to charisma toho diváka vtáhnout. Takže opera to má ještě těžší... mnohem. Jestli to má být skutečná opera, jestli to nemá být nějaký brak. Není to vůbec legrace, opravdu opera chce pět složek nejméně... a neustálou práci. Neustálou robotu...

Fotografie Michal Škvor, text a rozhovory Petra Gregorová a Michal Škvor

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.