V sobotu 20. listopadu 2010 se v Městském divadle Brno konala dlouho očekávaná premiéra muzikálu Mary Poppins, na kterou divadlo získalo exkluzivní práva. Mary Poppins ale vůbec není jen tak obyčejná chůva. Do rodiny Banksových ji přinesl vítr, nemá žádné doporučení, nikdy nic nevysvětluje, umí jezdit po zábradlí, ale směrem nahoru, ze své zcela prázdné cestovní tašky vytahuje věšák, zrcadlo, květinu, zástěru nebo dokonce i celou postel. Její likér chutná při každé lžičce úplně jinak. Mary Poppins vás však očaruje nejen svými kouzly a laskavým humorem, ale především svým viděním světa, které je pro ni magickým místem plným zázraků.
Mary Poppins se objevila jako titulní postava stejnojmenné knihy anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové již v roce 1934 a okamžitě se stala pro děti doslova idolem, srovnatelným u nás třeba s Krtečkem, Křemílkem a Vochomůrkou, nebo Machem a Šebestovou. Knih o ideální a kouzelnické chůvě Mary Poppins vzniklo nakonec osm. Filmová verze v produkci Walta Disneye z roku 1964 byla nominována na třináct Oskarů, přestože sama autorka Traversová s filmem spokojená vůbec nebyla.
O uvedení příběhu Mary Poppins na divadelních prknech producent Cameron MacIntosh usiloval téměř třicet let, protože Pamela Traversová byla po své filmové zkušenosti velice opatrná v udělení autorských práv. Její váhání však mělo přeci jenom pozitivní výsledek. V divadelním muzikálu se objevuje spousta původních postaviček a celkově je zde zachováno i více originální poetiky knihy.
Premiéra muzikálu se uskutečnila v Londýně v roce 2004, poté následoval New York a další místa, kde se stala Mary Poppins doslova senzací na největších světových muzikálových scénách. Skladatel George Stiles, libretista Julian Fellowes a textař Anthony Drewe propojili své vize s filmovými hity bratrů Shermanových tak citlivým způsobem, že byla zachována jejich genialita a šlágry z tohoto muzikálu brzy obletěly celý svět. V listopadu 2010 mohli konečně přivítat Mary Poppins i diváci v České republice.
Děj muzikálu nás přivádí do rodiny Banksových, které vládne pevnou rukou otec, bankovní úředník, vyznávající kázeň a řád. Děti Jane a Michael se takovému drilu podvědomě brání, nestačí na ně ani matka a najaté chůvy odcházejí kvůli dětské neposlušnosti jedna za druhou. Děti si napíšou dopis, jak by měla ideální chůva vypadat, otec však jejich dopis ve zlosti roztrhá a vhodí do krbu. Mary Poppins se zcela nečekaně objevuje u Banksových i přesto, že dopis nebyl fyzicky odeslán. Děti na novou chůvu zírají s pusou dokořán a začínají se dít zázraky.
V roli Mary Poppins se na premiéře představila skvělá Alena Antalová. Role jí sedla, bylo vidět, že si ji vyloženě užívá. Zpívala výborně a herecky byla opravdu excelentní. Bravurně a s lehkostí zvládala jak kouzelnické triky, tak i technicky velmi náročné „létací“ scény, kdy musela v několikametrové výšce s paraplíčkem přelétat jeviště a dokonce i nad hlavami diváků. Role je náročná i po taneční stránce, ale Alena Antalová zvládla složité choreografie včetně stepařského čísla na výbornou. Ocenit je nutné i její citlivý a laskavý přístup k dětským hereckým partnerům a především obrovskou opravdovost a nasazení. Alena Antalová hrála srdíčkem, a v některých scénách diváci neměli daleko k slzám dojetí.
Protipólem Mary Poppins je kominík Bert, kterého ztvárnil Dušan Vitázek. I u něho byla podobně jako u Aleny Antalové patrná hravost, laskavost, kamarádství a smysl pro humor. Roli zvládl skvěle po herecké stránce i pěvecky. Zde nemohu vynechat Oskarem ověnčený hit „Čim čimini čim čimini čim čim čara“, který člověku vleze pod kůži tak, že si písničku musí broukat ještě cestou domů z divadla. Můj obdiv si Dušan Vitázek získal především také za taneční stránku. A nejde jen o efektní stepařské číslo. Kominík Bert umí totiž zpívat, tančit a klidně u toho ještě chodí po stěnách i po stropě.
V dětských rolích jsme mohli vidět jako Jane Kristýnu Kučerovou a jako jejího bratra Michaela Andreje Antonína Holoubka. Oba byli velmi přirození a pochvalu si zaslouží především za zvládnutí množství textu tříhodinového představení. Svým dospělým kolegům stačili i v náročných tanečních číslech. Celou scénu s oživlými hračkami hrály děti zcela samostatně a výborně, člověk jim musel věřit každé slovo.
Martin Havelka v roli George Bankse se během představení musel proměnit z přísného otce, který má za to, že děti potřebují především kázeň a řád, v laskavého a chápajícího tatínka, který rodině poskytuje především lásku a bezpečí. Děti tuto otcovu stránku společně s Mary Poppins postupně objevují a pomáhají mu mnohdy i ve velmi komických situacích pochopit svou pravou podstatu.
Winifred Banksovou ztvárnila Jana Musilová. Po pěvecké ani herecké stránce nemohu mít žádných výhrad, ale specielně u této postavy tak, jak je už ve scénáři napsaná, si nemohu odpustit poznámku, že pro českou ženu je vlastně její funkce v rodině těžko představitelná. Na úklid, zahradu a vaření má služebnictvo, na výchovu dětí chůvu, peníze vydělává manžel, takže si člověk nutně musí položit otázku, co vlastně měla na práci. Ale pan Banks nám naštěstí v průběhu děje prozradí, co je jejím úkolem – "být paní Banksovou…" No, dámy, nebyla by to nádhera, jen takhle reprezentovat manžela a s úsměvem vítat návštěvy?
V ději se setkáváme ještě s celou řadou postav, ať už je to hlídač v parku v podání Miloslava Čížka, ptáčnice ztvárněná Janou Gazdíkovou, obživlé sochy v parku a mnoho dalších. Hlubokou poklonu musím vyseknout celé company, která mám v představení mnoho akcí a příležitostí předvést svůj zpěv i tanec včetně skvělého stepařského čísla v choreografii Lucie Holánkové.
V představení mě velmi zaujala důmyslně propracovaná scéna Petra Hlouška, která se neustále měnila, a v kombinaci s 3D projekcemi se tak divák plynule mohl přenášet do různých prostředí, ať již z domu na střechu, nebo třeba do parku či řečnického krámku. Kostýmy Aleny Kučerové krásně vykreslily dobu, do které je děj zasazen a navíc ještě podtrhly jeho pohádkovost. Režie inscenace se chopil Petr Gazdík, držitel Ceny Thálie za rok 2010, nechme se překvapit, jakou cenu mu vynese představení Mary Poppins.
Mary Poppins je muzikál, při kterém si přijde na své celá rodina. Bude se líbit nejen dětem, ale hlavně milovníkům pohádek, muzikálů a různých triků a kouzel. V naší přetechnizované době přináší Mary Poppins příjemnou zábavu plnou úsměvné pochody, laskavosti, dojemných okamžiků beroucích za srdíčko, podívané plné tanečních čísel i skvělé legrace. Je to zkrátka superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál. A co to slovo vlastně znamená? Na to se přijeďte do Brna podívat!
A jelikož máme díky pochopení a vstřícnosti produkce hodně pěkných fotek, rádi se o ně s Vámi podělíme.
Mary Poppins | Alena Antalová |
Bert | Dušan Vitázek |
Georg Banks | Martin Havelka |
Winifred Banksová | Jana Musilová |
Paní Brillová | Zdena Herfortová |
Robertson Ay | Tomáš Sagher |
Admirál Bum, ředitel banky | Ladislav Kolář |
Jane Banksová | Kristýna Kučerová |
Michael Banks | Andrej Antonín Holoubek |
Hlídač v parku | Miloslav Čížek |
Královna Viktorie, Sl. Andrewsová, Sl. Smithová | Zuzana Maurery |
Ptáčnice | Jana Gazdíková |
Slečna Larková | Hana Horká |
Autoři | P. L. Traversová, Richard Sherman, Robert Sherman, Julian Fellowes, George Stiles, Anthony Drewe Petr Gazdík |
Režie | Petr Gazdík |
Asistent režie | Aneta Majerová, Milan Němec, Jana Gazdíková |
Překlad | Jiří Josek |
Kostýmy | Andrea Kučerová |
Dramaturg | Jan Štokovský |
Scéna | Petr Hloušek |
Hudební nastudování | Dan Kalousek, Igor Vavrda |
Dirigent | Dan Kalousek |
Korepetice | Dan Kalousek, Jaroslava Michalíková, Monika Jakubíčková |
Choreografie | Lucie Holánková |
Asistent choreografie | Ivana Kloubková, Kateřina Čadová |
Vokální nastudování | Karel Škarka |
Hudební supervize | Igor Vavrda |
Produkce | Zdeněk Helbich |
Co – choreograf | Denny Ratajský |
Komentáře k článku