V mostecké základní umělecké škole se 28. května 2006 konala premiéra muzikálu Kleopatra. Ano, toho muzikálu Kleopatra od Michala Davida. Umělecká škola Floriána Leopolda Gassmana získala svolení Michala Davida k uvedení "dětské verze" Kleopatry. Sám autor se přijel na "Kleopatru baby" podívat. Předem se omluvil, že se bude muset předčasně vrátit do Prahy, neboť tam má další povinnosti.
Autorský tým složený z učitele zpěvu Richarda Řeřichy (mj. učil zpívat Šárku Vaňkovou), autorky scény Anny Hrodkové, dramaturgyně Anny Roubíkové a managera Miroslava Kuželky, který mj. zprostředkoval kontakt na Michala Davida, odvedl nadstandardní výkon a opravdu "vyždímal" z dětí a mladých lidí to nejlepší. V omezených podmínkách, na jevišti ve škole, bez profesionálního světelného i audio vybavení všichni předvedli výkon, který předčil má očekávání. To vše pod vedením režisérky a choreografky Jitky Ernstové.
Na účinkujících, vesměs studentech umělecké školy, kde se představení odehrávalo, bylo jasně znát, že své party studovali dle CD nebo DVD s Kleopatrou. A na jejich výkonech to bylo znát. Ovšem režijně byly provedeny změny některých detailů. Samozřejmě, že na jevišti se nedalo počítat s technickými parametry klasických divadel. Rekvizity tak vyráběly za pomoci školníka.
Zřejmě největší a originální změnou bylo přidání postavy Caesariana, syna Caesara a Kleopatry. O tom se v původním muzikálu pouze mluvilo nebo byl přítomen jako nemluvně. V Mostě ho ztvárnila Ilonka Běhounková. Je radost vidět, že do představení se můžou zapojit i ti nejmladší bez toho, aby se slevilo z kvality. Doufám, že tato hraná postava by se mohla objevit i v podzimním uvedení muzikálu v Praze. Stejně jako v pražské verzi zůstala taneční role Kobry. Této role se vynikajícím a profesionálním přístupem zhostila Zdeňka Pijanová. Za zmínku stojí také Kateřina Arnoltová, která tanečně ztvárnila roli bohyně Isis.
Za sebe přiznávám, že jsem byla před představením skeptická. Rozhodně jsem čekala všechno, jen ne to, že budu nadšena. Ale výkony celého souboru mě překvapily. Byly totiž srovnatelné s velkou produkcí Kleopatry v Praze. Zde však dokázali více: s nesrovnatelně jednodušším vybavením dosahovali podobných efektů. Přes technické problémy, které se však nevyhnou ani profesionálním produkcím, jsem byla velmi příjemně překvapena hlavně výkony mladých talentů v sólových rolích.
Vyzdvihla bych hlavně představitelky Kleopatry, neboť mají celkově nejnáročnější role. Ty se vystřídaly po dějstvích. V prvním dějství hrála Kleopatru Eva Pomahačová a ve druhé Andrea Termerová. Obě podaly výkon, za který by se nemusela stydět leckterá hotová zpěvačka. Troufám si říct, že některé zpěvačky i předčí. Mě osobně naprosto nadchla Eva Pomahačová jako mladá Kleopatra. Kromě hereckého ztvárnění to byly i velmi dobře zazpívané árie Kleopatry. Chvílemi jsem byla až šokována, jaké mladé talenty v Čechách a v "oblastech" máme. Rozhodně Evě prorokuji velkou budoucnost. Andrea Termerová také podala vynikající výkon - má zajímavou barvu hlasu.
Z dalších ženských rolí prokázala velkou míru trpělivosti a talentu Sandra Kovalíková v roli Fulvie. Té totiž již od začátku vystoupení nefungoval mikroport. I přes usilovnou snahu Jana Höniga, který se několik dlouhých vteřin snažil port zapnout, zpívala Sandra téměř dvě písně bez funkčního mikrofonu. A přesto jí bylo rozumět - "uzpívala" sál, kde bylo 280 diváků! Když konečně dostala "handku" mohla naplno ukázat, že kromě trpělivosti a odolnosti proti stresu disponuje i krásným hlasem. Ne nadarmo je také další alternací Kleopatry.
Nikola Čermáková neměla v roli Octavie takový prostor vyniknout jako jiné dívky. Stejně tak jako pánové v menších rolích jako je Pothinus (Pavel Grund), Apollodoros (Jan Knot) nebo Ptolemaios (Patrik Orlovský). Je trochu škoda, že neměli šanci ve větších rolích. Ale talentovaných je v Mostě a okolí velmi mnoho.
Poněkud problémem se opět ukázalo obsazení hlavních mužských rolí. Především čtrnáctiletý Petr Sattler si v roli Caesara nebyl příliš jistý. Chvílemi mi připadalo, že by s ním Michal Máša, který hrál Rufia, mohl roli vyměnit. Michal Máša totiž kromě Rufia alternuje i Caesara a Marca Antonia. Též Marcel Mihalík měl v roli Octaviana poněkud problémy s interpretací, ale všichni pánové se svých rolí zhostili se ctí. Přece jen, role přebrali po hercích a zpěvácích velkých jmen.
Jediným relativně známým interpretem, který si zahrál v mostecké Kleopatře, je Jan Hönig. Tento semifinalista soutěže Česko hledá Superstar si zahrál roli Marca Antonia. Díky své korpulentní postavě sice není ideálním představitelem milovníka, ale zpěv mu jde prostě výborně. Mimo Marca Antonia alternuje i roli Pothina a Apollodora. Dalším talentem z pánské části obsazení je Aleš Petráš v roli Jupitera. Činoherní pasáže zvládl skvěle a určitě v něm dříme velký talent. A tím také poněkud převyšoval svou partnerku v roli Isis, Markétu Pokornou.
Kleopatra v Mostě je výjimečné představení, kde můžete zhlédnout pěknou řádku budoucích hudebních hvězd. Představení je také důkazem toho, že divadlo není jen o financích, velké reklamě a mediálních hvězdách, ale hlavně o talentovaných mladých lidech. A těch je na Mostecku požehnaně.
Od představitele Marka Antonia Jana Höniga jsme se dozvěděli, jak vznikl nápad nastudovat právě Kleopatru a jak probíhaly přípravy:
"Na Kleopatře se začalo usilovně pracovat začátkem září 2005. V hlavě několika lidí se zrodil nápad, aby se udělal muzikál, kde se dokáže propojit co nejvíce oddělení ZUŠ. Takže se spojilo hudební oddělení, které se podílelo na nastudování pěveckých partů, taneční oddělení, které se ujalo choreografie a tanečních scén, dramatické oddělní, které nastudovalo herecké party a v neposlední řadě to bylo výtvarné oddělení, které si poradilo se scénou a s návrhy kostýmů."
"Žáci pěveckého oddělení si vybrali písničky, které jim hlasově nejvíce sedí. Takže od toho se potom odvíjelo i to, kterou roli kdo bude zpívat. V tanečním oddělení se začalo pracovat zprvu na davových scénách. Pravdou je, že se v některých momentech na jevišti objeví více účinkujících, než je tomu v "senior" Kleopatře."
"Tanečníci a zpěváci spojili své síly až několik týdnů před premiérou. Začalo se tvrdě zkoušet a musel se obětovat nejeden víkend. Ale nikomu to nevadilo, protože jsme super parta a užívali jsme si to. Dále se k nám přidali herci z dramatického oddělení. Ti nastudovali Isis a Jupitera. Výtvarné oddělení pracovalo mezi tím na scéně. Dva týdny před premiérou se začalo zkoušet se vším všudy. A nikomu nebylo nic odpuštěno. Muselo se makat ze všech sil a všichni museli mít jediný cíl - dotáhnout vše do samotné premiéry. Muselo se jednoduše táhnout za jeden provaz."
Věk účinkujících se pohybuje od žáků druhého stupně ZŠ až po absolventy středních škol.
Fotografie Michal Škvor, text Veronika Břešťanová
Komentáře k článku