Na tiskové konferenci 11.10. k hudební sci-fi story Všechno na Mars se sešli téměř všichni herci, kteří zde účinkují. Překvapivě zde zaznělo, že originální hudba byla napsána v takové tónině, že pro velkou většinu byla nezazpívatelná - i když v podání Dalibora Jandy zněla jednoduše. Proto ji musel Janda transponovat níže, aby ji vůbec zazpíval někdo jiný než on sám.
Hned v úvodu objasnil Jan Cimický - který napsal scénář - proč takový název a takovéto prostředí. Název je odvozen ze stejnojmenného hitu Dalibora Jandy (který zde figuruje jako skladatel a textař), psychiatrická léčebna proto, jelikož každý je tak trochu schizofrenní. A toto prostředí, Cimickému důvěrně známé, dává nové možnosti vyjádření - herci nejsou vykázáni do určené polohy, ale v podstatě hrají sami sebe.
V roli primáře psychiatrického oddělení uvidíme J. Přeučila, v rolích pacientů "Janda" například M. Holanovou, M. Dolinovou, Tanju, E. Ládovou, za muže např. R. Tesaříka, B. Matuše, S. Bouru, M. Maděriče. Všichni účinkující vyjádřili svůj pohled na muzikál a těší se, že na "jejich muzikál" budou lidi chodit.
Tento článek o představení by správně ani neměl patřit na stránky Musicalnetu, Všechno na Mars je totiž - spíše než muzikálem - něčím mezi varieté a koncertem. Sami autoři vymysleli pro své dílo nálepku "první česká hudební sci-fi story nové dimenze", což víceméně odpovídá skutečnosti. S jedinou výjimkou, a to, že najít v něm příběh je poněkud náročný úkol. Teprve na časté dotazy od prodejců vstupenek po zařazení do existující kategorie byla jako nejbližší vybrána kategorie muzikálu.
Pokus o děj vypadá následovně. K primáři (Jan Přeučil) psychiatrické kliniky umístěné vysoko v horách přichází nový pacient (S. Boura). Ten se liší od běžných pacientů tím, že ve svých utkvělých představách není ani Napoleonem, ani Leonardem, nýbrž tvrdí, že je Janda. Primář si nově příchozího zařazuje do kartotéky, ve které se to hemží zvučnými jmény externích pacientů, mezi nimiž nechybí dva Václavové, Miloš, Standa a nově i Jiří.
Objevují se další hospitalizovaní, kteří se považují za Dalibora Jandu. Primář zahajuje léčení a jakožto nejúčinnější metodu nasazuje muzikoterapii. Kromě pacientů jsou zde i zpěváci, kteří propojí jednotlivé výstupy. Do "děje" se nijak nezapojují, což je podtrženo i tím, že na jeviště přicházejí jako na koncert s mikrofonem v ruce, zatímco hrající protagonisté mají mikroporty, které svou velikostí působí trochu rušivě. Příjemným zpestřením je živý doprovod některých písní saxofonem přímo na scéně.
Projekce velmi vhodně doplňuje atmosféru, někdy se jeví i výraznější, než jsou výkony protagonistů na jevišti. Například v taneční scéně na plátně vidíme krásnou dívku a její erotický tanec, který je v sexy polohách na chvíli zastaven. Zazní zde i skutečné zprávy informujícími o globálních i lokálních katastrofách, které lidstvo způsobilo během 20. století a které ohrožují existenci naší modré planety (globální oteplování, ozónová díra, zemětřesení, záplavy, sucha, požáry atd.). Zprávy jsou čteny známými hlasy televizních moderátorů a komentovány fiktivními světovými vědeckými kapacitami. Primář všechny seznamuje s nebezpečím blížícího se kolapsu přírody a s nutností přesídlit lidstvo na bezpečnější místo ve vesmíru, mimo dosah všech důsledku našeho destruktivního chování, a to konkrétně na Mars.
Je nutné, aby laskavý divák trochu popustil uzdu své fantazii a představil si, že v zákulisí probíhají skryté přípravy na exodus všeho a všech na Mars, zatímco probíhá muzikoterapie (zazní nejznámější Jandovy písně, například "Hurikán", "Kde jsi", "Kličkovaná") za použití originálních laserových projekcí.
Nakonec se na jevišti objeví i pravý Dalibor Janda a zazpívá několik svých hitů, včetně písně Všechno na Mars, která byla původní inspirací pro vznik této sci-fi story a která již před dvaceti lety vizionářsky předpověděla situaci na zeměkouli v letech 2005 - 2006. Po 90 minutách bez přestávky končí představení úspěšným odletem ze Země a "přistáním" na Marsu.
Přestože autorem scénáře zasazeného do prostředí psychiatrické léčebny je populární psychiatr MUDr. Jan Cimický, CSc., děj je velice chudý. Ostatně celé dílo nemá ambice být muzikálem, ale spíš koncertem písní Dalibora Jandy propojených vtipnými scénkami, které by možná nebyly tak špatné, kdybych použité anekdoty důvěrně neznal.
To, jestli i Vám budou připadat fousaté, ale především, zda se Vám budou líbit remaky písní Dalibora Jandy, můžete sami posoudit v Divadle Hurikán Mystery ve Velkém sále Městské knihovny v Praze, kde Všechno na Mars mělo slavnostní premiéru 19. října. Uvidíte, kdo všechno odletí na Mars.
Fotografie Michal Škvor, text Antonín Krása a Michal Škvor
Komentáře k článku