Co je v životě opravdu důležité? Peníze? Postavení? Moc? Štestí? Spokojenost? Může se podvod vyplatit? Kdo je na tom lépe: chudý neúplatný policista nebo zlý, ale bohatý zločinec? Přejdou o Páté Jordán nebo tajně překročí Červenou řeku? Projdou se všichni po Copacabaně, nebo půjdou tam a ty zase tam za Sladkým mámením? Nač v první půli vzdávat mač, když kolem jdou Dvě žlutá kuřátka s Malovaným džbánkem, Miláčku? Lásko má, já stůňu, ale i přesto s Tebou poletím Vzhůru k výšinám. Dostane Magda odpověď na svou otázku: "Proč mě nikdo nemá rád?" Možná i na tyto otázky vám odpoví nový český muzikál Kvítek Mandragory, který měl 13. března 2019 svou premiéru. Nebo přinese daleko více otázek?
Ano, vážení návštěvníci muzikálů, máme tady další dílo věnované hvězdám česko - slovenské populární hudby. Po Václavu Neckářovi (Mýdlový princ), Karlu Gottovi (Čas růží), Elánu (Osmý světadíl), a Miro Žbirkovi (Atlantida) vznikl muzikál tentokrát věnovaný písním Heleny Vondráčkové - Kvítek mandragory. Po premiéře souhlasím se slovy producenta Oldřicha Lichtenberga, že stejně jako ve výše uvedených dílech se nejedná o životopisný muzikál zpěvačky (i když by si to jistě zasloužila), ani návodem na pěstování rostlin. :-)) Kvítek mandragory je totiž vzácný diamant, hrající hlavní roli ve spletitém detektivním příběhu, který se hlavnímu hrdinovi tak trochu vymkne z rukou. Připravte se na muzikál se skvělým obsazením, překvapivou kriminální zápletkou a ještě překvapivějším rozuzlením. To vše doprovází spousta humorných situací, při kterých se vážně neudržíte smíchy.
V centru dění na půdorysu crazy detektivky stojí policejní komisař Jiří Deml (Miroslav Etzler), který neprožívá zrovna nejlepší období. Nedaří se mu v osobním ani profesním životě, a navíc je na štíru s penězy. A tak není divu, že se při marné snaze usvědčit ze zločinu majitele nočního klubu Copacabana Lukeše (stále neuvěřitelně charizmatický Josef Laufer) rozhodne přejít na druhou stranu. Získá zpět uloupené peníze, a nádavkem drahocený diamant, ruskou mafií nazývaný Kvítek mandragory? Nápomocni mu v tom budou jeho problematický bratr Jakub (Aleš Háma) a bezdomovec Quido Machulka (Jaromír Nosek).
Když společně vymyslí, že do klubu lze proniknou pouze v převlečení za ženy, je o zábavu postaráno a kolotoč groteskních situací se může roztočit. Pánové nejprve nasoukají na své mužné svalnaté nohy lesklé punčocháče, Jaromír Nosek dokonce nasouká obě nohy do jediné nohavice, pas vytáhne až pod bradu a divadlo řve smíchy, když řeší, co s tím dlouhým, co má mezi nohama, a jak v tom ty žensklý můžou vůbec chodit. Když napraví svůj omyl, zazní další salvy smíchu, když pánové zkouší chodit na podpatcích. Všichni tři si své role užívají a těží z ní naprosté maximum.
Muzikál však nespoléhá jen na bezbřehou komiku, příběhu neschází ani vážné momenty spojené s rodinou hlavní postavy. I zde jsou velkou devizou díla perfektně vybraní protagonisté. Jaroslava Obermaierová (Jiřina Demlová, matka Jakuba a Jiřího) obdařila svou postavu sebeironickým humorem, nakažlivou chutí k životu, a především obyčejnou hřejivou lidskostí. Stejně výborné a nepřehlédnutelné jsou i výkony Yvetty Blanarovičové v roli komisařovy exmanželky Terezy, a Nelly Řehořové v roli jeho dcery Magdy. I ony zanechávají ve svých rolích výraznou stopu filantropie.
Musím zmínit i mazanou policistku Adélu Gondíkovou (Sylvie Richterová, vyšetřovatelka), která nás bavila nejen svým hereckým talentem, ale opět se na divadelních prknech objevila v plavkách. A moc jí to slušelo! Nezapomenutelný byl výkon i Ondřeje Bábora (Sergej), který společně s Josefem Lauferem vybavili své role charizmatem atraktivních filmových padouchů. V neposlední řadě si pochvalu zaslouží i zpívající trio Dreamgirls ve složení Alžběta Bartošová, Eliška Bučková a Felicita Prokešová. Menší, ale o to náročnější role zvládly velmi dobře.
Velmi zajímavé jsou i alternace hlavních rolí, které budou jistě diváka lákat, aby se šli na Kvítek mandragory podívat znova. Jiří Deml - Sagvan Tofi, Jakub Deml - Michal Novotný, Bronislav Kotiš, Quido Machulka - Josef Carda, Richard Genzer, Sylvie Richterová - Ivana Jirešová, Michaela Zemánková, Jiřina Demlová - Jana Boušková, Iva Huttnerová, Magda - Ines ben Ahmed, Eliška Trtíková, Tereza - Radka Fišarová, Michaela Zemánková, Václav Lukeš - Jan Přeučil, Rudolf Kubík, Dreamgrls - Michaela Gemrotová, Elis Ochmanová, Marianna Polyáková, Kateřina Klausová a Veronika Zelníčková. Co jméno, to perla!
Režisér a scénarista v jedné osobě Radek Balaš (podepsal se pod takové skvosty, jako Adéla ještě nevečeřela, Dědeček automobil, Trhák) opět ukázal, že si umí vybrat jen ty nejlepší - náměty, spolupracovníky i herce. Stejně jako jindy, otiskl do muzikálu svůj nazaměnitelný rukopis, i svou lásku k filmům s Jeanem-Paulem Belmondem, Pierrem Richardem či Louisem de Funesem. Je tedy zřejmá návaznost na poetiku francouzských filmových komedií. Neváhal se probrat šesti sty písněmi Heleny Vondráčkové, a vybrat ty, které do celého příběhu nejlépe zapadnou. Což se mu podařilo i geniálním nápadem, převléct hlavní hrdiny za ženy. Písně jsou totiž napsány v ženském rodě, a navíc je to už od dob staré řecké komedie ten nejvděčnější divadelní prvek.
Bývá pravidlem, že písně v muzikálu děj většinou posouvají. V tomto hit muzikálu jsou spíše jakýmsi nostalgickým pozastavením a vzpomínkou. Samozřejmě uslyšíte ty největší hity jako Pátá, Červená řeka, Kam zmizel ten starý song, Malovaný džbánku, Lásko má, já stůňu, Sladké mámení, Dlouhá noc, Já půjdu dál, Vzhůru k výškám, Přejdi Jordán, Chytila jsem na pasece motýlka, Dvě malá křídla a další. Méně známá titulní píseň Kvítek mandragory je coverze hitu Tonyho Christie Is this the way to Amarillo z roku 1971.
Bohužel se nepodařilo získat autorská práva na píseň "A ty se ptáš co já" (v originále The Winner Take It All) slavné švédské skupiny osmdesátých let ABBA. Nový a modernější hudební kabát dal písním Michal David. Jak sám na děkovačce řekl, někdy těch verzí bylo tolik, že je raději přestal počítat. Ušil je na míru novým interpretům i situacím, zároveň však neztratily nic ze své hudební kvality. Jejich původní interpretce Heleně Vondráčkové byla nabídnuta i role, ta ji ale kvůli své velké pracovní vytíženosti odmítla. Vidět ji však můžete v divadle Broadway v muzikáu Muž se železnou maskou.
Muzikál vás nezaujme jen po stránce hudební, ale i vizuální. Scénarista Zdeněk Fleming si přímo skvěle poradil s často se měnícími scénami v ději - policejní služebna, nemocnice, pouť, pláž, kabaret, smuteční síň - a to bez dlouhých zatmívaček! Úžasné jsou i kostýmy Romana Šolce, který při jejich tvorbě vycházel z povahy hlavních postav tak, jak je napsal Radek Balaš a perfektně jimi podtrhnul charakter postavy a zároveň je udělal každému herci na míru, aby se mu role dobře hrála. Musel projevit i velkou dávku empatie, když například Adéle Gondíkové přidal k plavkám župánek, protože se již jen na samotné plavky herečka necítila.
Roman Šolc jako bývalá taneční a baletní hvězda dokonce nechal hercům ušít boty na zakázku, aby se v nich cítili jako ve vatičce a mohli se v nich na jevišti vyblbnout. Což bylo nanejvýš důležité u hlavních rolí, kdy si pánové museli obout podpadky. Kostýmů musel vytvořit na sto osmdesát! a na některé z nich si nechal dovézt látku až z Dubaje. V muzikálu se "za jízdy" hodně převléká, a žádná postava tak nemá jen jeden kostým. Herci si pochvalují především jejich pohodlnost, kdy v nich musí odtančit náročnou choreografii Václava Kuneše. To se týká kromě hlavních rolí především tria Dreamgirls, obléknutých do několikerých nádherných kabaretních rób plných flitrů a lesku.
Kvítek mandragory je legrační a veselý příběh o vážných a neveselých věcech. O tom, jak si i v těch nejtěžších životních situacích, které vás potkají, zachovat nadhled a hlavně smysl pro humor. Diváci se bavili, tleskali do rytmu, skandovali a dokonce i zpívali s interprety. Muzikál se povedl, v děkovací řeči to ocenil i ministr kultury Antonín Staněk, a slza ukápla i dojaté Heleně Vondráčkové. Ta celé představení sledovala z hlediště přeplněného divadla i se svým partnerem Martinem Michalem. Před oponou nastala i dojemná chvíle, kdy všichni herci zpěvačce věnovali své květiny, které při premiérové děkovačce dostali. Zcela oprávněně tahle legenda patří k zlatému fondu naší populární hudby.
Muzikál, složený z hitů Heleny Vondráčkové proto rozhodně stojí za shlédnutí. Má spád, zazní v něm krásné písně, leckdy v netradičním akustickém i vizuálním pojetí, chvílemi zvážníte ve vážných situacích, hned nato herci překvapí svým talentem improvizace v mnoha komických situacích, a z divadla odcházíte plni světla nejen ramp.
Pane producente, pane režisére a všichni účinkující: DĚKUJEME!
Dalším muzikálem, složený z písní z českých luhů a hájů, keré divadlo Broadway připravuje, bude věnovaný Waldemaru Matuškovi, a já se už teď na něj těším. Necháme se překvapit, a já věřím, že opět příjemně. Naše domácí scéna má totiž stále co nabídnout.
Komentáře k článku