V Divadle Broadway v Praze se ve čtvrtek 1. listopadu 2017 uskutečnila premiéra nového muzikálu Michala Davida Muž se železnou maskou, který je volným zpracováním románu Alexandra Dumase st. Tři mušketýři ještě po deseti letech aneb Vikomt de Bragelonne. Pod režijní taktovkou Libora Vaculíka se na scéně Jaroslava Milfajta v nádherných kostýmech Romana Šolce představily hvězdy české muzikálové scény – Marian Vojtko, Helena Vondráčková, David Gránský, Petr Kolář, Alžbeta Bartošová, Josef Laufer, Tomáš Trapl, Václav Svoboda, Oldřich Kříž a řada dalších. Musicalnet na premiéře nemohl chybět, a tak se s námi teď můžete na její průběh společně podívat.
Pojďme nejdříve nahlédnout ke kořenům samotného příběhu. O identitě Muže se železnou maskou se dodnes vedou spekulace. Pohřbený byl pod jménem Marchioly dne 19. listopadu 1703 v hrobě neznámého vězně, který byl od roku 1669 nebo 1670 držen až do své smrti v několika francouzských vězeních a který byl donucen skrývat svou tvář pod maskou. Ve skutečnosti byla maska patrně vyrobena z tmavé látky, a teprve legendou byla přetvořena na masku železnou. Žalářníkem tohoto vězně byl bývalý mušketýr Bénigne Dauvergne de Saint-Mars, z jehož dokumentů informace o tajemném nešťastníkovi pocházejí. Dle jiných zdrojů, například od Voltaira, mohlo jít o příslušníka královské rodiny, eventuálně dokonce o možného krále, což se později stalo obsahem zápletky románu Alexandra Dumase Tři mušketýři ještě po deseti letech. Podle nejnovější verze, se kterou přišel americký historik z univerzity v Santa Barbaře Paul Sonnino, se tento vězeň jmenoval Eustache Dauger a šlo o člověka zapleteného do finančních záležitostí kolem kardinála Mazarina.
Muzikál Michala Davida Muž se železnou maskou se drží Dumasovy verze, která je ze všech verzí nejznámější. Děj se odehrává ve Francii na dvoře Ludvíka XIV., který se oddává rozmařilostem, přepychu a zajímá se pouze o krásné ženy a stavbu zámku ve Versailles, zatímco lid trpí bídou, hladoví a bouří se. Krále obklopují mušketýři Athos, Porthos, Aramis a d´Artagnan, kterým se jeho rozmařilost už natolik nelíbí, že se rozhodnou ho nahradit jeho bratrem Filipem, který se narodil jako prvorozený, a tudíž měl právo na trůn on. Když se dvojčata narodila, Fouquet dal Filipa odvézt na vychování na venkov, a v dospělosti jej potom nechat uvěznit na malém ostrově, daleko od civilizace. Aby ho nikdo nepoznal, musel Filip i ve vězení nosit železnou masku.
Zatímco Fouquet znal pravdu o Filipovi, Ludvík i jeho matka žili v domnění, že bratr při porodu zemřel. Mušketýr Athos žije na svém venkovském statku, kde vychoval svého jediného syna Raula. Raul je zamilovaný do krásné Louisy, ale ta se zalíbí i králi Ludvíkovi, který ji chce za každou cenu získat. Pošle tedy Raula na frontu na jistou smrt, aby se ho zbavil a měl k Louise volnou cestu. To přiměje Athose k rozhodnutí, že nastal čas bratry vyměnit, Filipa osvobodit a dosadit jej na trůn místo Ludvíka. Jediný d´Artagnan se zpočátku odmítá do spiknutí zapojit, protože jako kapitán mušketýrů přísahal králi věrnost… Ale možná má k tomu i jiné soukromé důvody, jak se vzápětí dozvíme. V příběhu není o dramatické zvraty nouze, a tak mohou být diváci až do konce napjatí, jak vše dopadne.
Scéna je pojata celkem úsporně, její autor Jaroslav Milfajt se přesto nevyvaroval některých složitých přestaveb kulis, kdy musel být děj přerušován dlouhými zatmívačkami. Navíc jsem se nemohla ubránit dojmu, že masek – symbolů představení – je na scéně až příliš mnoho, že jedna by mohla úplně stačit. Zvláště vadí půlky masek po stranách jeviště, takže divákům, kteří sedí v krajích hlediště, zůstává část scény zakrytá. O co úspornější je scéna, o to bohatší a výpravnější pohled nám naskytnou kostýmy Romana Šolce, kde je vidět, že se nešetřilo. Kostýmy nejenže přesně vystihují dobu Ludvíka XIV., ale nepostrádají ani první moderní a svižné stylizace.
Náročnou dvojroli Ludvíka XIV. a Filipa ztvárnil skvěle David Gránský. Perfektně dokázal vyjádřit rozmařilost a bezcitnost Ludvíka i rozdílnou povahu Filipa. Po pěvecké i herecké stránce dovede skutečně nadchnout. Jako mušketýry jsme viděli Mariana Vojtka v roli d´Artagnana, Petra Koláře v roli Athose, Václava Svobodu coby Porthose a jako Aramis se představil Oldřich Kříž. Všichni pánové podali skvělé výkony. Raula, jediného syna Athose, velmi přesvědčivě ztvárnil talentovaný Vojtěch Drahokoupil. V roli intrikána Fouqueta exceloval Tomáš Trapl. Josef Laufer předvedl pitvořícího se šaška, tleskajícího dlaněmi a radujícího se, že ho nemohou za nic potrestat...
V této poloze ovšem postava postrádá moudrost a hloubku, kterou člověk u šašků králů obvykle očekává. V roli královny Anny Rakouské podala Helena Vondráčková profesionální výkon, kterému není co vytknout. Jako Louisa se představila Alžbeta Bartošová, která předvedla dívku plnou emocí až po svůj smutný konec. Pavlína Ďuriačová v roli manželky Ludvíka Marie Terezy opět dokázala, že je muzikantka se silným hlasem a patřičnou energií. Berenika Suchánková jako Cecile má v představení mnoho příležitosti k humorným situacím, ale po pěvecké stránce mne nijak nenadchla. V závěru představení se alespoň jako moderátor představil i Jan Kopečný, který se alternuje ve dvojroli Ludvíka XIV. a Filipa.
Líbivá hudba Michala Davida a skvělé herecké obsazení budou jistě pro diváky zaručeným lákadlem, a jistě i důvodem úspěchu muzikálu. Kvůli těmto kvalitám jistě odpustí textaři Lou Fanánkovi Hagenovi některé laciné rýmy a pro češtinu tolik netypické přízvuky na druhé době, které mnohdy velmi tahají za uši a působí nepřirozeně. Nejslabší stránkou muzikálu je ovšem samotný scénář, oplývající nelogičnostmi, který vzešel z pera Michala Suchánka a Richarda Genzera. Velmi nevěrohodně vyznívá například okamžik d´Artagnana a královny Anny Rakouské, když se přiznávají k rodičovství Ludvíka a Filipa, coby plodům své tajné dávné lásky. Duet Mariana Vojtka a o téměř třicet let starší Vondráčkové působil i přes snahu a profesionální výkon obou aktérů tak nepravděpodobně, že v divácích vyvolal smích. Škoda, protože duet samotný je krásný a má ambice stát se hitem.
Celkově však lze muzikál Muž se železnou maskou hodnotit kladně. Kdo se do Divadla Broadway na představení vypraví, uvidí velkolepou show plnou aktérů zvučných jmen v krásných dobových kostýmech, není v něm nouze o překvapení ani o humorné situace. Všemu dominují skvělé pěvecké a herecké výkony a záplava emocí, přesně tak, jak to má v každém správném muzikálu být. Jedná se o dvacátý muzikál, který Divadlo Broadway uvádí, a o sedmý muzikál Michala Davida jako autora hudby, a je nutno přiznat, že uvedením Muže s železnou maskou zvedli producenti laťku zase o něco výš. Muzikál mohu tedy návštěvníkům jen vřele doporučit.
d’Artagnan | Josef Vojtek / Josef Štágr / Marian Vojtko |
Athos | Petr Kolář / Bohouš Josef |
Aramis | Oldřich Kříž / Jaromír Adamec |
Porthos | Václav Svoboda / Václav Vydra / Bronislav Kotiš |
Ludvík XIV. / Filip | Jan Kopečný / David Gránský / Vojtěch Drahokoupil |
Fouquet | Josef Štágr / Tomáš Trapl / Martin Šemík |
Louisa | Alžbeta Bartošová / Michaela Gemrotová /Marianna Polyáková |
Raul | Peter Pecha / Josef Vágner / Vojtěch Drahokoupil |
Královna Anna Rakouská | Helena Vondráčková / Radka Fišarová / Iva Marešová |
Marie Tereza | Pavlína Ďuriačová / Leona Stříbrná Černá |
Šašek | Josef Laufer / Michal Kavalčík / Martin Schreiner |
Cecile | Nelly Řehořová / Berenika Suchánková / Františka Stropnická |
Dětská role | Anežka Lišková / Ines Ben Ahmed / Kateřina Ujfaluši |
Dámská company | Michaela Novotná, Dorota Pauliková, Františka Stropnická, Jitka Antošíková, Jana Sochůrková, Nicole Seidlerová, Martina Fantová, Denisa Sýkorová, Lenka Nádvorníková, Nikola Pažoutová |
Pánská company |
David Sklenčka, Dominik Jandus, Marek Lhotský, Dominik Peřina, Jakub Šimůnek, Michal Pribylinec, Martin Hucl, Jakub Machulda, Lukáš Kunz, Marek Hofman |
Tvůrčí a realizační tým | |
Producenti | Oldřich Lichtenberg a Michal David |
Hudba | Michal David, Bryan Adams |
Scénář, režie, choreografie a světelná koncepce | Libor Vaculík |
Texty písní | Lou Fanánek Hagen |
Scénář | Michal Suchánek, Richard Genzer |
Námět | Oldřich Lichtenberg |
Scénograf | Jaroslav Milfajt |
Kostýmní výtvarník | Roman Šolc |
Asistent kostýmního výtvarníka | Miluše Thůmová |
Šermy | Petr Nůsek, A.R.G.O. |
Hudební aranžmá | Michal David |
Pěvecké nastudování | Iva Marešová |
Asistent režie | Lucie Holánková |
Asistent režie a choreografie | Marek Lhotský |
Sound desing | Jan Zázvůrek, Petr Janeček |
Programování světel | Petr Částka, Jiří Bránik |
Výroba dekorací | Jan Mikuška, René Šujan |
Vedoucí produkce | Lída Sekaninová |
PR manager | Stanislav Běle |
Šéf jevištní techniky | Martin Maleček |
Komentáře k článku