Kdo by neznal příběh snad nejslavnější chůvy všech dob – kouzelné Mary Poppins? Po zhlédnutí premiéry superkalifradžilistikexpialidózního muzikálu Mary Poppins 20. listopadu 2010 v Městském divadle Brno s okouzlující Alenou Antalovou v hlavní roli jsme neskrývali své nadšení, když Divadlo Hybernia oznámilo radostnou novinu, že se tento slavný muzikál na třicet exkluzivních představení stěhuje z Brna do Prahy. Na Valentýna 14. února 2013 jsme měli možnost podívat se na Mary Poppins v provedení s Monikou Absolonovou (držitelkou Ceny Thálie 2011), a tak vám můžeme plni čerstvých dojmů přinést z pražské premiéry reportáž.
Nejprve se ale podívejme trochu do historie tohoto díla. Knížka o neobyčejné chůvě dětí se poprvé objevila v roce 1934, vznikla z pera anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové. Prostředí příběhu je tedy jasné, je to Londýn na přelomu 19. a 20. století s kulisami viktoriánských domů, tajemných parků, střech plných komínů a k nim nerozlučně patřících kominíků. Anglické děti si kouzelnou chůvu tak zamilovali, že si vynutily pokračování dalších příběhů, přestože autorka nechala Mary Poppins rodinu Banksových původně navždy opustit.
Zfilmování se knížka dočkala v roce 1964 a film získal dokonce pět Oskarů. Ale autorka s touto verzí nebyla spokojená, a dalšímu, tentokrát divadelnímu ztvárnění se bránila dlouhých čtyřicet let. Mary Poppins je vůbec první muzikál z produkce Walta Disneyho, který byl uveden v našich končinách. Realizační tým kolem režiséra Petra Gazdíka stvořil vlastní hru, která se více než rok rodila pod bedlivým a přísným okem největšího muzikálového producenta všech dob, siraCamerona Mackintoshe. Výsledný dojem je skutečně obdivuhodný, a Městské divadlo Brno se tak zcela právem zařadilo mezi nejlepší muzikálové scény v Evropě.
Městské divadlo Brno se stalo teprve šestou scénou, která na muzikál získala exkluzivní práva. V koprodukci Disney’s and Cameron Mackintosh‘s s Musical Production jej po více než dvou letech od uvedení v Brně přiváží do Divadla Hybernia, aby jím potěšilo malé i velké diváky i v Praze. Monice Absolonové bude propůjčeno dvacet repríz, v ostatních deseti mohou diváci vidět Alenu Antalovou, Radkou Coufalovou nebo Johanu Gazdíkovou, v roli kominíka Berta můžete vidět Dušana Vitázka nebo Dennyho Ratajského.
Hlavní postavou příběhu je kouzelná chůva Mary Poppins, která se objeví na přání malých dětí Banksových, na které rodiče nemají příliš času. Tato dokonalá vychovatelka, která přiletí do domu rodiny Banksových se svým paraplíčkem, převrátí svět dětí doslova naruby, a promění jej v domov plný hravosti a fantazie, které dovedou obměkčit a doslova proměnit i přísného otce, neustále zaměstnaného bankéře, v láskyplného a chápajícího tatínka. A tak když Mary splní svou úlohu a na konci příběhu odlétá se svým paraplíčkem zpět do svého čarovného světa, zanechává za sebou rodinu plnou svobody, vzájemného porozumění a lásky a přesvědčení, že rodiče jsou pro děti vždycky prospěšnější než sebelepší, byť kouzelná chůva.
Ale pojďme již k pražské premiéře Mary Poppins. Jaká byla? Překonala vysoko nasazenou laťku brněnského provedení? Pojďme se tedy na jednotlivé role podívat blíže. Monika Absolonová coby Mary Poppins se úlohy zhostila více než se ctí a dala jí přesně to, co kouzelná chůva potřebuje: hravost, laskavost a pochopení, ale i určitou přísnost, když jí bylo zapotřebí. Zpívala bezchybně, ale možná bude pro diváky trochu překvapením operetně až operně pojatý pěvecký part ve vysokých polohách, na který nejsme u Moniky až tak běžně zvyklí. Monika se navíc představila i v náročných tanečních a stepařských číslech, o létání s paraplíčkem nad řadami diváků ani nemluvě. Klobouk dolů nad profesionálním výkonem, odvahou, grácií a úsměvem, s jakými tuto náročnou a krásnou roli zvládla!
Parťákem kouzelné chůvy je kominík Bert, na pražské premiéře ztvárněný Dennym Ratajským. Tato kouzelná postava je natolik milá a sympatická, že mu děti jistě odpustí i roztomilé šlapání si na jazyk, (které mě osobně, přiznám se, místy, zvláště v pěveckých pasážích dost rušilo). Ale jinak je nutno ocenit především taneční umění Dennyho, jeho sólový výstup ve stepařské show kominíků byl vskutku strhující a dechberoucí. Fantastické je také číslo, kdy Bert obejde jeviště po stěnách a po stropě kolem dokola. Celkově postava Berta působí velmi optimisticky a příjemně, takže si ho diváci jistě rychle zamilují.
Role otce rodiny George Bankse se zhostil Milan Němec, a nutno uznat, že se ctí. Velmi zajímavý je vývoj postavy, kdy se otec postupně propracovává skrze slupky nepřístupnosti, přísnosti a strohosti až ke své podstatě laskavého a milujícího ochranitele rodinného krbu. Osvěžujícím dojmem působí i jeho velmi vtipné glosy, kterými má své dialogy prošpikované. Nechybí ani dojemné okamžiky, kdy se přiznává ke své slabosti, ke svému strachu, když hrozí, že přijde o místo, kdy nachází v rozbité rodinné váze svůj poklad z dětských let, až po závěrečné nalezení své pravé podstaty milujícího otce.
Paní Winifred Banksovou si velmi zdařile zahrála Jana Musilová, která na rozdíl od svého chotě vždy věděla, na které straně stojí a kde je její místo chápající, milující a laskavé matky svých dětí. Jak jsem se zmínila již v recenzi brněnské premiéry, nejsem si jistá, jak budou děti chápat skutečnost, že rodinu živí otec, a ač je matka s dětmi doma, na domácí práce a vaření má služebnictvo, na výchovu dětí chůvu, takže z příběhu nevyplývá, co vlastně sama celý den dělá. Patrně to celé řídí, ale samotnou by mě zajímalo, jestli si dnešní děti tuto úlohu matky v domácnosti dovedou nějak srovnat v hlavě. Možná nad tím ani nebudou přemýšlet, budu se muset nějakého dítěte, které zhlédlo představení, zeptat. Jana Musilová podala také velice slušný a výrazný pěvecký výkon.
Za zmínku jistě stojí dětské herecké a pěvecké výkony, které byly adekvátní rolím a všemu, co by od nich divák mohl očekávat. Jane Banksovou ztvárnila Kateřina Kolčavová a jejího bratra Michael Bankse Petr Šimčák. Obdivuhodné je, jakým způsobem tito mladí herci zvládli zapamatovat si texty celého představení, odzpívat své role, v jejich obličejích byly krásně čitelné všechny emoce od údivu, kdy Mary začne z bezedné tašky vyčarovávat postupně všechny své věci, přes strach, například ve scéně s obživlými hračkami, až po dojetí, když se loučí s Mary nebo když si konečně v závěrečné scéně padnou s tatínkem do náruče. V neposlední řadě je třeba ocenit i jejich skvělé zvládnutí tanečních a stepařských scén.
V příběhu se setkáváme ještě s dalšími postavami, kterými je služebnictvo – paní Brillová, kterou ztvárnila Zdena Herfortová a sluha Robertson Ay v podání Lukáše Vlčka. Tyto vedlejší, ale nezbytné postavy dokreslují celkový obraz domácnosti Banksových, a každá zde má své nezastupitelné místo. Jsou jakýmsi kořením celé atmosféry a jejich výstupy jsou protkány vtipnými glosami a velkým množstvím humorných situací, které vám zde prozrazovat nebudu, abyste nepřišli o překvapení. Ve vývojové linii postavy paní Brillové nechybí ani dojemné momenty, které zherečka zvládla velmi dobře.
Zastavit se musím u postavy slečny Andrewsové, chůvy otce Bankse z jeho dětských let, kterou skvěle ztvárnila Zuzana Maurery, a to jak po herecké, tak po pěvecké stránce. Postava působí hrůzostrašně i komicky zároveň, všechny její výstupy jsou skutečně skvělé a v řadách diváků způsobuje huronské výbuchy smíchu. Celkový dojem z této postavy podtrhuje i skvělé výrazné líčení. Velmi dobře působí i ostrý kontrast obou chův při závěrečné konfrontaci. A jako ve všech pohádkách dobrá chůva nakonec s grácií vítězí.
Dojemná postava ptáčnice má v představení pouze menší prostor, ale jak se říká: není malých rolí, neboť na tuto postavičku se prostě nedá zapomenout. Krásně ji herecky i pěvecky ztvárnila Jana Gazdíková. Je obdivuhodné, jak se jí do celkem malého prostoru prakticky jedné písně podařilo vměstnat tolik silných emocí. V závěru představení se postava ptáčnice objevuje znovu, aby symbolicky podtrhla a uzavřela celkovou otcovu proměnu. Nádherná epizoda, nutno smeknout.
Na tomto místě je nutno zdůraznit i skvělou práci celé company, která zpívá, tančí, stepuje, má v představení neuvěřitelné množství převleků a proměn a svým celkovým nasazením dává celému muzikálu přesně ten správný říz, který potřebuje. Celkově představení pod režisérskou taktovkou Petra Gazdíka působí velmi optimistickým dojmem, skvěle ho dokreslují i výborné projekce, spousta kouzelnických triků a akrobatických čísel včetně létáním hlavních aktérů v prostoru jak nad jevištěm, tak nad hlavami diváků. Zajímavé, poněkud neobvyklé, ale ve výsledku výborné je i umístění živého orchestru v lóži vpravo nad jevištěm.
Choreografie náročných stepařských a tanečních čísel se ujala Lucie Holánková, je za nimi vidět obrovský kus práce a dlouhé hodiny poctivé dřiny, protože v celkovém výsledku působí taneční čísla velmi jednoduše a lehce. Vrcholem představení je famózní stepařská show kominíků, do které jsou zapojeni i hlavní protagonisté včetně dětí. Všichni zvládli taneční kreace více než na výtečnou a dokázali, že dobrá příprava dělá mistra.
Velmi dobře a prakticky působí i jednoduše čitelná scéna z dílny Petra Hloušky. Osobně mě zaujalo využití kombinace filmových triků pro přechody mezi jednotlivými patry domu Banskových, až po přesuny nad střechy domů, které vše jakoby odlehčily a dodaly scénám obrazně i doslova velmi dobře působící nadhled. Změny jednotlivých obrazů jsou rychlé, plynulé, přirozené a vůbec diváka neruší.
Muzikál Mary Poppins přináší nejen technicky po všech stránkách velice náročné ztvárnění příběhu, který, ač v pohádkovém hávu, je také pohledem do sociálně nefungující rodiny, a tudíž velmi aktuální právě v dnešní době. Kouzelná chůva otevírá dětem i dospělým jiný pohled na svět, učí je, že vše kolem nás je plné zázraků a neuvěřitelných věcí, hravosti, porozumění a lásky. A recept dobré chůvy je v podstatě velmi jednoduchý, nakonec sama Mary říká: „Stačí jen chtít a rázem vše je možné!“ Tento odkaz a vlastně ústřední myšlenku celého představení tedy muzikál naplňuje beze zbytku.
Nenechte si tento malý zázrak utéct a přijďte se na muzikál i se svými dětmi podívat! Neuvidíte pouze strhující show plnou tanečních a stepařských čísel, ale jistě tam najde i „to něco navíc“, co vnímavého diváka vezme za srdce. Představení Mary Poppins můžete v pražském Divadle Hybernia spatřit za doprovodu živého orchestru od února do května 2013 ve třiceti reprízách Městského divadla Brno v koprodukci společnosti Musical Production, vstupenky jsou k dostání v pokladně Divadla Hybernia a v obvyklých předprodejích.
Mary Poppins | Monika Absolonová |
Bert | Denny Ratajský |
George Banks | Milan Němec |
Winifred Banksová | Jana Musilová |
Jane Banksová | Kateřina Kolčavová |
Michael Banks | Petr Šimčák |
Paní Brillová | Zdena Herfortová |
Robertson Ay | Lukáš Vlček |
Slečna Andrewsová | Zuzana Maurery |
Ptáčnice | Jana Gazdíková |
Komentáře k článku