Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Robin Tomáš Savka a Mariana Michaela Doubravová přijíždějí do Sherwoodu

Dnešní představení byla oficiální premiéra Mariany Míšy a Robina TomášeMuzikál Robin Hood má za sebou již mnoho úspěšných repríz. V pátek 27. ledna se ale konala oficiální premiéra nového Robina a Mariany – Tomáše Savky a Michaely Doubravové. Muzikál jsem viděla poprvé právě s tímto obsazením a zde se budu snažit napsat, jak na mě tato dvojice a celé představení působilo.

Robinův přítel Li hravě porazí i Malého JohnaKdo by neznal Robina Hooda a krédo „bohatým brát a chudým dávat“? S Robinem a jeho přítelem se poprvé setkáváme jako s mladíkem, který se vrací domů po dlouhé vojenské službě. Dozvídá se ale, že jeho otec byl zavražděn. Vyhledává Marianu, královu neteř a svěřuje se jí se slibem, že se o ni postará a dá na ni pozor. Ta o něj ovšem nestojí a posílá ho pryč.

Poté se setkáváme také se šerifem a čarodějnicí. Oba jsou hlavními původci smrti Robinova otce. Když se šerif z Nottinghamu od svého nohsleda Guye z Gisburnu dozví, že Robin žije, Nakonec vše dobře dopadne, navíc se koná svatba!samozřejmě se snaží Robina dopadnout a zabít. Navíc chce pojmout na manželku právě krásnou Marianu a neváhá přitom využít i nekalé prostředky.

Robin se tedy před nepřáteli skryje v Sherwoodském lese, kde narazí na tlupu zbojníků v čele s Malým Johnem. S nimi poté bok po boku bojují, zachraňují a kradou bohatým. Ač naše „bratrstvo“ čekají překážky a nebezpečí, nakonec vše dobře dopadne a Robin s Marianou budou oddáni.

Komorná Kitty Marianě radí, jak před muži pěkně vypadatMíša Doubravová se mi typově rozhodně více hodí na komornou Kitty než na Marianu, nicméně jako Mariana byla také dobrá. Mariana je postava princeznovského typu, možná se snaží bojovat s mečem, ale nikdy nebude ani z poloviny bojovnou Amazonkou nebo Xenou.

Mariana má s Robinem skutečně zvláštní vztahy. Mariana nemá nejprve Robina zrovna v lásce...Nejdřív Robina vyhání, poté s ním laškuje, pak ho zase vyhání, pak u něj přijde jako slabá žena hledat ochranu před šerifem, posléze se do Robina (po vytáhnutí z jezera) zamiluje a nakonec se koná svatba.

Zamýšlím se nad tím, jaké má tato postava vnitřní uvažování. Pokud na začátku Robinovi vyčte všechny jeho špatné vlastnosti, jak je arogantní a sobecký, a že může za smrt jejího bratra, člověk by očekával, že si takového člověka nikdy nevezme. Mariana je postava okouzlující, oddaná a přátelskáNu, zde je to jinak a všechny alternace Mariany musí zahrát tyto zvláštní „změny nálad“. Herecky výraznou scénou pro roli Mariany jsou dvě věty u popravy a její návštěva u šerifa. Tu si Míša viditelně užila. Lyricko-epická píseň „Ten javor“ je v podání Mariany pěknou oddechovkou, ale nepochopila jsem, proč v představení tato píseň vůbec figuruje, žádný zvláštní smysl podle mě nemá. 

Mariana nechce za manžela šerifa, a proto prosí o pomoc u Robina a zbojníkůAž na pár pěveckých zaškobrtnutí, které se dají lehce odpustit, Míša dobře zvládla roli pěvecky, tanečně i herecky a určitě je důstojnou alternací Mariany. Stále však doufám, že se mi ji ještě poštěstí vidět jako komornou Kitty. Přece jen, s jejím hereckým talentem se v této roli komediálně víc vyřádí.

Tomáš Savka do Robina Hooda naskočil jako nováček. Míša v muzikálu hrála už předtím, a tak neměla tolik práce, Tomáš ale musel roli nastudovat od začátku. Jeho Robin působí nejspíš více mladistvěji než jeho alternace. Ale jeho výkon nebyl vůbec špatný. Robin Hood Tomáš Savka promlouvá k divákůmU Robinova charakteru mi ale ve scénáři chybělo pár scén, které by jeho charakter opěvovaného zbojníka podtrhly. Z celého představení mám z Robina jiný pocit, než jsem čekala, že budu mít. Nepůsobil na mě jako ten spravedlivý, rozhodný a obávaný vůdce. Robin by také mohl před Marianou projevit ještě více lítosti nad svým dřívějším chováním, za které se ani neomluvil. V celém muzikálu se neobjeví scéna, kdy by zbojníci nakradené věci rozdávali chudým. A Robin Hood by neměl chtít protivníka zabít, když se v ten moment nebrání, jak tomu nasvědčovala poslední scéna s obklíčeným šerifem.

Zbojníci se musí nejdřív naučit pořádně bojovatTaké jsem příliš nepochopila scénu, kdy Robin Hood zaučuje zbojníky v boji. Uprostřed nácviku se najednou zamyslí, obrátí se na společníky a řekne něco ve smyslu: „Takhle to chcete? Ty máš ženu, ty máš dceru…“ V tu chvíli jsem nechápala, co tím chtěl scénář skrz Robina říci. Chce Robin po vzoru jednoho z filmů, aby se rodiny zbojníků přesunuly k nim a skryly se také do lesa? Nebo je chce přesvědčit, aby se stali něčím víc? Nebo je prostě jen postrčit, aby se více snažili při výcviku?

Kelti se blíží a Robin s Marianou očekávají drtivou srážkuTomáš skvěle zvládl choreografii bojů (ke všemu je levák a bojuje pravou) i tance.

Mezi vtipný moment patřila výše zmíněná scéna, kdy Robin naznačuje zbojníkům svým tělem boj se zbraní. Nevím, zda si je toho vědom, ale místo imaginárního meče držel v ruce spíše kord (že by Rochefort ze Tří mušketýrů?). To se mi moc líbilo a zajímalo by mě, kolik lidí si toho ještě všimlo.

Zlotřilý šerif a prohnaná čarodějnice jdou se lží ruku v ruceCelé představení bylo protkáno skvělými výkony všech účinkujících. Role Šerifa a Čarodějnice ztvárnili Kamil Střihavka a Radka Pavlovčinová. Úsměvně působila scéna, kdy čarodějnice šerifovi vyjeví, že je jeho matka. Vzhledem k věku obou by to působilo věrohodně spíše naopak.

Ačkoli šerif je v podstatě padouch, je zvláštní, že se Kamilu Střihavkovi povedlo, aby ho divákům bylo líto, když Marianu omámí pomocí kouzel, a poté zjistí, že to vlastně nemělo cenu. Mariana byla unesena do sídla šerifa z Nottinghamu, kde byla vypila omamný lektvarNepůjde přece na věc, když by si nebyl jistý, zda jeho potomci budou normální.

Radka Pavlovčinová byla jako Čarodějnice perfektní. Po celé představení měla úžasný výraz a do role se vžila celým tělem. Za poněkud zbytečnou scénu považuji tu s netopýrem.

Zde jsem také nepochopila scénář, čarodějnice šerifovi vyhrožuje pomstou v písni „Pomsta bude sladká“, ale poté s ním opět kuje pikle, respektive říká jak nalákat Robina do pasti.Guy vtrhne k Marianě do domu, naštěstí Kitty stihne Robina i jeho cizokrajného přítele schovat - kam asi?

V roli komorné Kitty se představila Marie Blahynková, která byla herecky přesná a na přidrzlou služebnou od rány se skvěle hodila. Jejím partnerem byl Robinův přítel Li, ztvárnil ho Bedřich Lévi. Ten se skvěle popral s vyjádřením jiné kultury, i s jiným mluveným projevem. Až poměrně nečekaně silně na mě zapůsobila píseň „Lístky čaje“. U této dvojice je láska pochopitelná, u Mariany a Robina mi důvod zamilovanosti bohužel schází.

Nejnapínavější scéna muzikálu - uskuteční se poprava?Malého Johna ztvárnil Jiří Zonyga. Jsem ráda, že jsem ho mohla vidět právě v tomto muzikálu, protože zde má celkem dost prostoru. Ztvárnění odbojného chlapa s velkou láskou a oddaností k synovi, bylo skvělé. Obzvlášť na mě zapůsobila píseň „Kdopak je rytíř“. Nesmím opomenout povedený výkon Kristiána Pokorného jako syna Malého Johna.

Biskup a šerif - dva přetvařující se vydřiduchové

Když jsem však nad touto scénou zauvažovala, napadla mě jistá nelogičnost. Ač je z role Malého Johna patrný velký vztah k synovi, není zde prostor ze strany Johna ke snaze o jeho záchranu. Ani otcovských pohledů zoufalosti, nebo radosti, když je syn těsně před popravou propuštěn, se nedočkáte.

Dvojrole Herna a Biskupa z Nottinghamu připadla na Petra Opavu. Jeho projev se mi velmi líbil. Skvělý nápad byla píseň biskupa a šerifa, kdy si mimo jejich hlasitou diskuzi oba myslí o tom druhém samé hanlivé a nepěkné věci. Píseň byla vtipná a skvěle ztvárněná.

Hern promlouvá k Robinu HoodoviSólová píseň Herna (Hern velmi připomíná postavu Osud v Krysaři) „Slova jsou jako kameny“ byla taktéž povedená, ale nehodila se mi zasazená do muzikálu jako první hudební číslo po přestávce, protože zde neměla opodstatnění. Ano, Hern promlouval k divákům a Robinovi, ale scéna nenavazovala jako reakce na jinou, ani neuváděla například Sheerwoodský les poprvé na scénu.

Sherwoodský les je krásný. Scénograf Martin Černý odvedl skvělou práci. Spolu se supervizorem světelného designu Pavel Dautovským vytvořili tajemný, téměř kouzelný les pomocí stínů a perfektního nasvícení. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží i pohyblivé kmeny a větve stromů.

První setkání opilého mnicha Tucka se zbojníkyVadou na kráse scén Robina Hooda je, že po celé představení visí nad jevištěm smyčky oprátek. Občas pod některou z nich stojí Robin s Marianou a oprátka je díky tomu ještě nasvícená shora. To hlavně pro diváka na balkoně musí vypadat celkem zajímavě.

Henrich Šiška vystupoval jako „ovíněný“ a srdečný Mnich Tuck. Skřeti si rádi tropí neplechy z lidí - jsou totiž neviditelníPostavě nechyběla komika a nadsázka a do představení byla dobře zasazena.

Zdeněk Podhůrský přesně zosobnil úskočného a bojácného Guye z Gisburnu, jeho druhá role Hluchého skřeta tvořila spolu s Ivanem Vodochodským jako Nasleplým skřetem dvojici komiků, která už je tradiční pro několik českých muzikálů. Po herecké stránce nemám pánům co vyčíst. Poslední dobou mi ale tyto dvojice přijdou zbytečné a ohrané. Co ovšem mohu této dvojici připsat k dobru je to, že komická dvojice v tomto muzikálu není tak vlezlá, otravná a ani tak trapná, a navíc jsou výstupy poměrně krátké.Závěrečný skok účinkujících při děkovačce

Výborná byla celá company, jmenovitě Filip Gröger, Oldřich Smysl, Tomáš Sloupský, Vojtěch Vlasák, Anna Dvořáková, Zuzana Pokorná, Linda Hloušková. Pod vedením choreografa představení Jána Ďurovčíka předvedla company parádní výkony. Každý si jistě vzpomene třeba na tlukot dřevěných klacků a tanec při písni „Mary a Ann“.

Robin Hood vyčítá šerifovi vše špatné, čeho se dopustil a slibuje mu rychlou smrtRežie představení je také povedená, a například scéna boje s Kelty byla velmi efektivní.

Celým představením nás provází libreto a texty Gabriely Osvaldové. Texty byly nelaciné a povedené, pokud zrovna nehaproval scénář. Ondřej Soukup hudbu stvořil skutečně překrásnou. Dokázala přesně vystihnout každou situaci.

Záchrana pod vedením Robina - přímo z balkonu divadla!V představení se vyskytne pár pěkných nápadů. Od lživé iluze figuríny při písni „Pravda je vřed“, kde přesně zapadá do kontextu písně, přes „rybaření“ v hledišti a schovávání se pod sukni (vydařené kostýmy vytvořil Roman Šolc, ale spousta diváků si jistě všimla nějaké té podobnosti s jiným muzikálem, například „draculovských“ bodáků na ruce šerifa), až po lanovku vedoucí na jeviště. Bohužel většina diváků dole vnímá až sjezd druhé osoby.

V zákulisí proběhl přípitek a fotografování hlavní dvojice večera

Při Robinu Hoodovi byste se měli pobavit při mnoha replikách postav. Hlášky jako „Při představě dobročinnosti ho trefil šlak“ nebo „Kde je vůz?“ „Támhle je Velký vůz“, jsou při představení k slyšení celkem často.

Rozhodně se na muzikál Robin Hood nebojte vyrazit, s jakýmikoli alternacemi. Pokud vás nezklame občas nedoladěný scénář, dalších věcí už se tolik bát nemusíte a představení si určitě užijete. Ponořte se tedy do příběhu o slavném zbojníkovi a vypravte se do divadla Kalich!

Komentáře k článku

avatar Briseis
0
 
 
Co je na scéně, kdy se Robin ptá svých spolubojovníků na jejich příbuzné, nejasného? Oni z toho mají legraci, nesnaží se a on jim jen připomene, o co všechno přišli a snaží se je vyhecovat. Ta scéna je hodně emotivní a jasná a nikdy mě nenapadlo nad ní nějak výrazně přemýšlet.
Totéž Hernova píseň ze začátku druhé půlky.... Je to naprosto stejná hudba jako při předehře na začátku, takže opodstatnění má a na začátek po přestávce se hodí.
Podle mě to autor článku příliš řeší. Ten muzikál je psaný celkem přímočaře :) - je to jen můj názor.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Veronika Pacasová
0
 
 
Děkuji za názor,
máte pravdu, že jsem v hodnocení představení leckdy detailistka, nicméně právě detaily a občas nedotažené vývoje postav bylo to hlavní,co mi na Robinu Hoodovi vadilo a to je dobře. Celkově představení hodnotím kladně.
Co se týče Robinova výstupu se zbojníky, samozřejmě, že si každý představí, co pod tím může být myšleno. Pro mě byl problém spíš v tom, že mimo této jedné poznámky o rodiny zbojníků, stejně jako o poddané vydírané šerifem muzikál neškobrtne, což je škoda.
A u Hernovy písně jako opodstatnění přece nestačí jen to, že už tato hudba jednou v muzikálu byla. Píseň mi jednoduše nepřišla vhodně zakomponovaná do představení, ale je normální, že názory na můj názor jsou různé a já je ráda přijmu. :)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Pavel
0
 
 
Amazonou, Dantovský, Groger... ;0)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Veronika Pacasová
0
 
 
Děkuji za upozornění, překlepy opraveny.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Janina
0
 
 
Michale,

skvělá fotka 3. vpravo - Mariana s mečem. Fakt bomba. Moment výrazu Míši, pohybu ruky i nohy a svůdného výstřihu...
A poslední s květinami - do rámečku nad postel...mládí vpřed.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Díky moc, snažím se, aby moje fotky vždy byly něčím zajímavé :-)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Janina
0
 
 
Verčo,
opět jsi nezklamala. Mne tvoje detaily stále překvapují, ať už vyjadřují jakýkoliv názor.
Skoro, jako bych tam byla.
Janina
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Veronika Pacasová
0
 
 
Janičko,
děkuji mockrát za Tvou podporu, vážím si jí a moc! :-)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.