Stalo se už pravidlem, že se v talentových soutěžích objevují velmi zajímavé typy zpěváků, ale ne všichni po několika měsících náhlé popularity uspějí. Tedy spíš je víc těch, kteří zazáří a zapadnou. Ale je pár těch, kteří z naší paměti nevymizí a účast v soutěži, ať už Superstar nebo X factor, nastartuje jejich další úspěšnou profesní kariéru. To je třeba případ Mira Šmajdy, Ondřeje Rumla (Kudykam, Johanka z Arku), Šárky Vaňkové (Baron Prášil), Michala Foreta (Děti ráje), Tomáše Savky (Miss Saigon), Kamily Nývltové (Kleopatra, Kat Mydlář), Jiřího Zonygy (Johanka z Arku, Robin Hood), Míši Noskové a dalších. Někteří se vydají na sólovou dráhu, ale objevilo se i pár zajímavých muzikálových hvězd. Jak to tedy vypadá v právě probíhající Superstar a dá se předpovědět, kdo bude úspěšný i po soutěži? Uchytí se i ve světě muzikálů?
Navštívili jsme pár semifinálových a finálových kol, povídali si s některými soutěžícími a zde je pár postřehů:
Letošní Superstar je opravdu bohatá na talentované mladé lidi, finálová dvanáctka byla silná, a už tam se dalo říci, že každý z nich má naději a možnost být úspěšným. Mezitím řady finalistů trochu prořídly, konkurence je veliká a bude kolo od kola větší. Kdo z nich se nám jevil zajímavě a co může naší hudební scéně přinést?
Z dvanácti finalistů vypadla jako první dvě děvčata – Klaudia Pappová a Monika Povýšilová. Právě u druhé jmenované je ale velká naděje, že o ní ještě uslyšíme – a možná právě i v oblasti muzikálu, protože je pěvecky vyzrálá, na pódiu dobře vypadá, a pokud vylepší svůj někdy ne příliš výrazný jevištní projev, její šance nejsou malé.
S dalšími finalisty jsme se museli rozloučit ve druhém finálovém kole – a opět dva velmi zajímaví lidé.
Celeste Buckingham je sice ještě velmi mladá, je jí teprve patnáct, hlasově musí ještě dozrát, ale výborně se projevuje na jevišti i v komunikaci s publikem, má dostatek odvahy, a myslím, i vůli se hodně učit a zlepšovat. Pokud tedy zůstane v oblasti česko-slovenského šoubyznysu (což není jisté, možná o ní uslyšíme z úplně jiného koutu světa), má docela dobrou šanci se prosadit.
Úplně odlišným typem je Matej Piňák – vyzrálý muzikant, ale uplatní se spíš na klubových pódiích, možná mu chybí určitá průraznost nebo schopnost strhnout a nadchnout diváky. Byl taky nejstarším soutěžícím, a účast mu určitě pomohla v tom, že se mu dostane více nabídek na vystupování (myslím ale, že pouze na Slovensku).
Zbylí, dosud bojující finalisté, jsou už vesměs hudebně vyzrálé osobnosti, i když najdeme pár výjimek – tím myslím hlavně velmi výrazného, ale hudebně neuchopitelného Michala Šepse.
Tenhle šestnáctiletý obhájce reggae je velký šoumen, dokáže strhnout davy (atmosféra v hale při jeho vystoupení bývá velmi bouřlivá), ale veškerá jeho vystoupení jsou po hudební stránce dost jednostranná, a je otázkou, kdy tato jednostrannost diváky omrzí. Superstar je přece jen zpěvácká soutěž, a v tomto směru se Michal moc nevyvíjí. Myslím, že se po soutěži bude věnovat svému oblíbenému hudebnímu stylu, jistá popularita ho nemine, co se však týká muzikálové budoucnosti, je asi nejméně pravděpodobným adeptem. Ale jako zpestření soutěže – proč ne.
Mezi zbylými, už vesměs velmi dobrými zpěváky, bude určitě velký boj nejen o titul, ale i o místo v hudebním průmyslu. Tady ty šance jsou možná odlišné – ne vždy je vítěz tím nejúspěšnějším. Všechna tři zbylá děvčata – Češky Gabriela Gunčíková, Alžběta Kolečkářová a Slovenka Simona Fecková – jsou zpěvačky s výraznými, zajímavě zabarvenými hlasy, a všechny mají šanci dosáhnout vysokého umístění. Zároveň každé z nich ke komplexnosti něco chybí. Zatím to vypadá, že směřují na sólovou dráhu, ale kdoví? Zajímavé pro muzikálové role by mohly být všechny tři.
Nakonec jsme si nechali čtyři pánské účastníky – dva z Čech, dva ze Slovenska. Nejmladší z nich, patnáctiletý Slovák Martin Harich, idol nejmladších fanynek (to je v hale skutečně slyšet), je sice ještě hodně dětský svým projevem, ale je znát velká muzikálnost a hlavně to, že ho zpívat baví a pódium je mu zcela vlastní. Určitě musí ještě vyzrát, ale možná bude nadějným příslibem pro slovenskou hudební scénu.
Druhý ze Slováků Lukáš Adamec (mimochodem velký oblíbenec dámské části poroty, zvlášť Heleny Zeťové), působí na jevišti velmi uvolněně, jeho výrazný projev je pro mnohé přitažlivý a zajímavý, ale možná až příliš zemitý, a pro někoho ne moc charizmatický. Zde se názory diváků hodně liší. Určitě má našlápnuto k výrazné kariéře, ale opět spíš na slovenské scéně. Zde jsem opravdu zvědavá, jak se nakonec umístí – k dobrému umístění v Superstar je totiž potřeba hlasů obou národů, což se předloni velmi dobře povedlo Miro Šmajdovi – jeho podpora byla dokonce větší v Čechách než na Slovensku.
Méně výrazným ze dvou posledních Čechů je Martin Kurc – dobře vypadá, dobře zpívá, je milý – ale zatím ne příliš výrazný, takže je dost nevypočitatelné odhadnout, zda dokáže zaujmout tak, aby nejen došel v soutěži dál, ale aby také rozčeřil vody českého hudebního průmyslu.
Nakonec jsme si nechali asi nejzajímavějšího a hlavně nejdiskutovanějšího účastníka celé Superstar – Petra Ševčíka.
S ním jsme také v hovoru strávili asi nejvíc času, proto je možné odhadnout víc než jen to, co vidíme v hale nebo na obrazovce. Už jeho příběh je zajímavý – v minulé Superstar při castingu zcela okouzlil porotu i diváky, a byl pokládán za jasného favorita. Jenže v divadelním kole díky své výrazné oční vadě nepřečetl text, zazmatkoval a znamenalo to jeho konec v soutěži.
Letos je Petr Ševčík zpět – dospělejší, vyzrálejší, díky úspěšné operaci bez brýlí – a zároveň nejkontroverznější. Čím to je? To je záhada i pro něho samotného. Jak porota, tak diváci jsou rozděleni na dvě úplně odlišné skupiny – jedni ho milují, druzí mu vyčítají kdeco. Na jeho příkladu je vidět, že i porotci – Palo Habera, Rytmus, Gábina Osvaldová a Helena Zeťová – jsou jen lidé a kromě nesporné odbornosti hrají roli i osobní sympatie. Zatímco pánská část poroty Petra považuje za vynikajícího zpěváka a hudebníka (dostalo se mu asi největší pochvaly, kterou kdy za éru Superstar Palo Habera vyslovil), dámská část poroty mu nemůže přijít na chuť a dokonce je jejich favoritem na vyřazení.
A to samé rozdělení funguje na internetových diskuzích, kde je Petr zdaleka nejdiskutovanější osobou. Podle našeho názoru i osobního dojmu je Petr vynikající zpěvák i muzikant, který hudbou žije, a zároveň ten, kdo se tuto příležitost snaží maximálně využít. Ale přízeň osudu i hlasujících diváků je vrtkavá, takže se nechme překvapit, kam až tento talentovaný mladík dojde. My mu určitě přejeme, aby se jeho sen splnil a on se mohl hudbě věnovat nejen jako koníčku, ale i povolání. A kdoví, třeba bude i objevem pro svět muzikálu.
Co se týká celkové atmosféry soutěže, určitě ji osvěžuje dvojice moderátorů – Leoš Mareš je vtipný a pohotový a slovenská zpěvačka Tina, u nás ne příliš známá, ho podle našeho názoru moc dobře doplňuje. Zajímaví jsou a budou i hudební hosté jednotlivých kol. Ta „zajímavost“ je bohužel někdy na škodu pěveckého umění – což je případ Ivety Bartošové. Její zpěv na playback byl v soutěži, kde i nezkušení a velmi mladí lidé musí překonávat překážky zpívání naživo, přinejmenším zvláštní. Ale doufejme, že další hudební hosté budou přínosem i po stránce pěvecké.
Superstar budeme sledovat dál a zvláště v případě, že jedno z kol bude muzikálové, přineseme další zajímavosti a postřehy. Přichystáme pro vás i reportáž z finálového večera a zhodnocení celé soutěže. V té době bude jistě již jasnější, kdo ze soutěžících zamíří i do vod muzikálů.
Komentáře k článku