02. 10. 2008 v 20:00 Michal Škvor
Tisk

Carmen se představila, ale neoslnila

S Carmen se po 125 letech vrátil na karlínské jeviště cirkusMuzikál Carmen se právě dnes poprvé představil pražskému publiku ve světové premiéře. Dílo, inspirované známou Bizetovou operou, z pera Franka Wildhorna, Jacka Murphyho a Normana Allena vyrazilo dobýt světové scény právě z Prahy. Tento muzikál se stal prvním světovým dílem, které má svou premiéru mimo zavedené muzikálové scény. Zároveň se po více jak 125 letech vrací cirkus na prkna Hudebního divadla Karlín.

Přípravy muzikálu obestíralo tajemství - první ohlášenou účinkující byla Lucie Bílá...Dílo bylo po dlouhou dobu tajeno, měnily se názvy, účast konkrétních umělců byla zatajována, zkrátka přípravy tohoto muzikálu obestíralo tajemství. Právě tato strategie přitáhla zraky všech diváků muzikálu k tomuto dílu. 1. dubna byla tisková konference, kde se odtajnila hlavní postava - Carmen bude hrát Lucie Bílá.

A zase dlouhou dobu ticho po pěšině, jen dohady, útržky informací. Po dalších téměř pěti měsících byl odtajněn zbytek obsazení, které nebylo už velkým překvapením. ...konečné obsazení je pro diváky jistě velmi lákavéI když původně se předpokládala jiná sestava - bylo to dáno schvalováním interpretů jednotlivých rolí přímo Američany.

Konečně přišel den, kdy premiérové publikum spatřilo světovou premiéru nového česko-světového muzikálu. Obsazení bylo zajímavé: samozřejmě Lucie Bílá jako Carmen a Robert Jícha jako José. Dále jsme viděli starostu v podání Jiřího Korna, jeho dceru Katarínu výtečně zahrála Dasha, její tetu Inéz ztvárnila Pavla Břínková.

Starosta malého španělského městečka právě zasnoubil svou jedinou dceru KatarínuKapitána Zunigu hrál Lukáš Kumpricht, Garcíu ztvárnil Václav Noid Bárta, Vědmou byla Athina Langoská a Vyvolávačem Jan Urban.

Ve vedlejších rolích jsme mohli vidět také lvy Leona a Tarzana, velblouda Merlina, lamu Vločku a krajtu Mirečka, stejně tak i některé umělce z Cirkusu Berousek, kteří přispěli svými akrobatickými kousky k výtečné atmosféře celého muzikálu.

Děj

Štěstí mladého páru je ohroženo, když přijíždí cirkus Fortuna s hlavní hvězdou - temperamentní krasavicí Carmen (L. Bílá)Starosta města právě zasnoubil svou dceru Katarínu s nejmorálnějším důstojníkem svého sboru Josém Riverou. Netrpělivý mladík dívku sice vroucně miluje, avšak chce od ní i fyzický důkaz jejich lásky. Katarína mu jej stran své víry dát nechce, váhá. Když k ní vejde teta Inéz, chápe její problémy, a s odkazem na časy svého mládí a svou pověst černé ovce rodiny doporučuje takový důkaz dát... klidně i před svatbou.

Carmen (L. Bílá) to s muži umí a budoucí starostův zeť José Rivera (R. Jícha) je přeci tak pohledný...Štěstí mladých lidí má však být podrobeno těžké zkoušce, neboť do města přijíždějí cikáni se svým cirkusem Fortuna, jehož hlavní hvězdou je nebezpečně smyslná, krásná a tajemná Carmen. Ta jedním pohledem svede věrné a čestné muže, aby se jim vzápětí vysmála a odhodila je jak použitý ubrousek. To se mužům nelíbí a vyvolají hádku. Carmen však ví, jak se bránit a muži na sobě pocítí ostří nejen jejích slov.

Taneční vystoupení jsou ve Fortuně zlatým hřbetem programuCarmen má být zatčena a odvedena k výslechu právě Riverou. Cestou ho zkouší svádět. Mladík ale jejím svodům nepodlehne a to temperamentní krasavici velmi rozzlobí. Poté, co sama odmítne návrhy jeho nadřízeného kapitána Zunigy, začíná být půda v provinčním ospalém městečku velmi žhavá. Carmen a její společnice působí rozruch všude kam přijdou, na plovárně ukáží místním holkám jak být dámami. José si pomalu uvědomuje, že Carmen ho přitahuje více než jeho cudná Katarína.

José s Carmen už déle nemůžou popírat vzájemnou přitažlivost a svůj zapovězený vztah navzdory všemu a všem zpečetí...Skalp smyslné krásky chce získat i starosta, ale i on odchází s nepořízenou. Vše je dovršeno ukázkou vystoupení Cirkusu Fortuna. Zjevivší se majitel García jen vyhrotí situaci. Starosta a Zuniga se marně snaží hvězdu Fortuny získat pro sebe. Ze spárů obou chtivých mužů ji doslova zachrání José, který ji před zraky své snoubenky odvleče do lesa. Tam ani on její smyslnosti neodolá a vrhá se do náruče ohnivé krasavice.

Cirkus Fortuna večer co večer otevírá své brány a nabízí velkolepou showKapitán Zuniga touží přesto Carmen dostat stůj co stůj a tak, překvapujíce oba ve vášnivém objetí, chce mladého soka zabít. Z temnot lesa se vynořuje i sám strašlivý García, který rovněž nesnese konkurenci - i když ze scela jiného důvodu. Carmen s Josém se skryjí do lesa, zatímco kapitán Zuniga přijme souboj muže proti muži. V divokém souboji je ale kapitán zákeřně zabit Riverovou odloženou zbraní, a ten se tím pádem stává psancem. Zatím však nic netuší a s Carmen udělají to, po čem oba prahnou (i když každý z jiného důvodu). Věrnost cudné snoubence tak bere definitivně za své...

Majitel cirkusu García (V. Bárta) se ke Carmen (L. Bílá) chová velmi majetnicky a případné soky neváhá zlikvidovatCirkus Fortuna se představuje městu a show je to opravdu velkolepá. Carmen se do krve pohádá s Garcíou, který ji považuje za svůj majetek. Starosta požaduje Riverovu hlavu, Katarína obvinění nevěří a teta Inéz tajně připravuje pro mladé snoubence útěk. V lese José pochybuje o sobě samém a ptá se nebes, zda udělal dobře, když Carmen podlehl. Jeho bývalí kamarádi Kelvin a Carlos po něm pátrají a pro vidinu povýšení jsou schopní jej třeba i zabít.

Teta Inéz (P. Břínková) byla vždy černou ovcí rodiny a při jejích zpovědích se vždy kněz červená...Katarína nevěří posledním událostem, teta Inéz ji utěšuje. Ani ona nevěří, že by José byl vraždy schopen. Riveru najde hluboko v lese Inmar, jeho jediný opravdový přítel a přísahá mu věrnost. Najde ho i Carmen, která se do něj zamilovala, a varuje ho, že Garcia zničí vše, co on má rád - tedy i Katarínu. Z lásky k němu i svolí zachránit jeho milou Katarínu a jde za ní do města, do kostela. Zde je i místní kněz okouzlen její krásou a jen nerad ji opouští, aby vyslechl nemravný příběh tety Inéz. Carmen varuje Katarínu, ale ta odchází do cirkusu, aby o svého milého bojovala sama.

Garcíovou specialitou je kolo smrti...a ''dobrovolníka'' pro své vystoupení už má vybraného...Cirkus právě začíná, úžasná čísla zde vyráží divákům dech. Zavítá sem i José, který chce veřejně odhalit skutečného vraha. García se tajemně zjevuje a jako dobrovolnici do kola smrti si vybírá právě Katarínu. Před neštěstím ji zachraňuje svým příchodem Carmen, když se jasně postaví Garcíově zlovůli. Ten tedy znovu roztáčí kolo smrti, ostře nabroušené nože létají vzduchem a zabodávají se těsně vedle těla krásné Carmen. Objevuje se José Rivera a obviňuje Garcíu z vraždy kapitána Zunigy. Ten se k ní přiznává, aby využil momentu překvapení, a hází poslední nůž, který ještě drží v ruce...

Hodnocení

Muzikál Carmen je především showPříběh a jeho zápletka jsou mistrně vystavěné, napětí graduje... ale občas se na scéně nic zajímavého neděje, pokud přijmeme za fakt předpoklad, že se jedná o show.

Nemusíte totiž znát příběh o Carmen, stačí jen věřit, že láska a pravda musí zvítězit. Možná, že právě přímočarost děje a jeho předvídatelnost je tím, co náročnější divák vnímá jako velké mínus.

Andrea Barthy vytvořila jak rafinované kostýmy, tak i zajímavě řešenou scénuScéna (a kostýmy) Andrey Barthy (mimo jiné třeba Čardášová princezna) je úchvatná, ať už se jedná o zrcadlové bludiště či šatny mužstva a kancelář starosty umně spojené v jediný celek, kde dělící osou obou prostorů je právě zrcadlo, které jakoby jediné vidí do duší všech zúčastněných.

Stejně tak ve spolupráci s režií a techniky vytvořili výbornou iluzi vržených nožů.

V tanečních pasážích by Carmen měla toho temperamentu trochu přidatChoreografie Pavla Strouhala je tradičně vynikající, zaujme, leč ve scénách, kdy má Carmen ukázat svou ženskost a své taneční umění je výrazně chudší. Přeci jenom, pár podupání nožkou a základní krok je dost málo. Prostě od Carmen - ženy se očekává mnohem více. Ve spojení s režií může mít divák občas pocit, jako kdyby se uprostřed natáčení filmu vyměnil režisér. Část scén má původní rukopis, ale zbytek dělá někdo jiný a je to vidět, celkový dojem to ovšem nezkazí.

Choreografie boje Zunigy s Garcíou je opravdu působivá...Co je opravdu novátorské, je režisérův nápad přesunout rvačku Garcíi se Zunigou do kašny. Samotná rvačka je choreografickou lahůdkou, dotaženou do detailu. Jen závěr možná nevyšel dle předpokladů: místo, aby krev tekoucí z kašny zamrazila, diváky spíše pobaví.

Na pravou míru je také třeba uvést, jakže je to s těmi "světově prvně představenými triky". Není to tak horké, většinu mají na svém repertoáru různí kouzelníci, něco zase uvidíte v cirkuse.

...stejně jako vzdušná akrobacie Carmeniných družekOheň a voda na jevišti už také byly, takže zbývá snad jediné: hluboce se sklonit nad výkony dívek, které jsou družkami Carmen (K. Šildová jako María, K. Nováková jako Šerida a V. Veselá jako Cecílie), které se musely naučit akrobatická čísla, která nikdy nezkoušely. Při nich jsou asi čtyři metry nad jevištěm bez jakéhokoliv jištění, zavěšené jen na hedvábných šálách nebo laně. Prvky, které vám tyto muzikálové zpěvačky předvedou prostě vezmou dech.

Mezi výrazné momenty Wildhornovy hudby určitě patří písně ''Tak kráčí ženská'' a ''Viva Amor!''Hudba Franka Wildhorna je dobrá. Místy vynikající, i když pár výrazných hitů jsem tam neslyšel, ale písně jako "Cesty Osudu" (Vědma), "Tak kráčí ženská" (Carmen a její družky), "Svatá Terezo" (Katarína) či "Viva Amor!" (Carmen) jsou melodické, rytmické, oplývají hezkým veršem a chytnou za srdce.

Autor českého překladu nového muzikálu Adam Novák při děkovačceNutno však podotknout, že se od prvního zpracování, které dostali do rukou účastníci konkurzů, někdy i dost podstatně liší. Vzhledem k nemožnosti získat povolení na prezentaci původní a současné verze nemůže ani divák posoudit, která verze by byla lepší.

Anglický text nemohu moc posuzovat, ale český překlad Adama Nováka se mi líbil. Jistě se najde mnoho těch, kterým se nebude překlad líbit, a budou říkat, že anglický text lépe vyhovuje hudebnímu frázování (jak by ne, když to psali Američané). A budou mít pravdu, ale jsme v Čechách, kde se spíše promine básnický než doslovnější překlad (jak to mnozí vyčítali třeba muzikálu Miss Saigon).

Možná měli tvůrci muzikálu ponechat jeho původní název Viva Amor! - lépe by to vystihlo ''volnou''; inspiraci předlohouAle co jistě může divák posoudit je toto dílo ve vztahu k budoucím premiérám ve světě. Pak by mělo stačit zajet do Vídně či na West End a hned bude mít divák srovnání stejného díla v jiném zpracování.

Jak jsem psal na začátku, Carmen se představila světu, ale neoslnila. Možná bylo vhodnější zvolit výstižnější název Viva Amor!, pod kterým toto dílo bude uváděno ve světě. Lépe by to vystihovalo "volnou inspiraci" klasickou Carmen. Bohužel, nejen dle mého názoru je toto dílo spíše lepším průměrem.

Karlínští mistři taktovky - Kryštof Marek a Ota BalageJiž o přestávce byla spousta lidí nedočkavých, kdy začne ta bombastická show. Mnozí se divili, že minula první půlka, aniž by výrazněší show zaregistrovali. Většina doufala, že druhá polovina vše dožene. Možná by tomuto dílu prospěl podobný vývoj, jaký měl třeba muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, který se promněňoval v běhu času, a ze 17 minutového školního představení se proměnoval ve 100 minutovou show. Nevím, nejsem producentem.

Původní představu obsazení T. Duchkové jako hlavní hrdinky ve finále nahradila zlatá slavice Lucie BíláŽe se celý muzikál bude točit kolem hlavní ženské postavy bylo od prvopočátku jasné. Původní představa o Carmen byla jasná: bude to Tereza Duchková, která Franka oslnila právě rolí Lucy v muzikálu Jekyll & Hyde.

Ta však - podobně jako Daniela Šinkorová - svou muzikálovou kariéru ukončila v létě roku 2007 a po roce "dovolené" přerušila s Karlínem spolupráci a "skryla" se v Belgii. Tak se tedy začal hledat další výrazný talent a našel se v podobě Lucie Bílé.

Carmen (Lucie Bílá) a Carmen/Katarína (Dasha) po premiéře za oponouPo zhlédnutí obou premiér (o druhé se dočtete zde) mě napadlo, že díla měla vzniknout hned dvě: písně pro koncert Lucie Bílé a dramatické muzikálové dílo, kde by mohl zazářit i výrazný talent, někdo doposud neobjevený.

Závěrem je třeba říci, že lidé se budou zatím dělit na dva tábory: ti, co již Carmen viděli a ostatní. Právě těm druhým bych - možná pro ně paradoxně - návštěvu doporučil. Má to dva důvody: mohou si udělat svůj vlastní úsudek a za druhé - uvidí první zahraniční muzikál, který měl světovou premiéru v Praze.

 

Hvězda cirkusu Fortuna Carmen (L. Bílá) Prchlivý a žárlivý García (V. ''Noid'' Bárta) Katarína (Dasha) a José Rivera (R. Jícha) Kapitán Zuniga (L. Kumpricht) Katarínina teta Inéz (P. Břínková)
Světovou premiéru v Praze si nenechal ujít hybernský a broadwayský producent Oldřich Lichtenberg ani Vladimír Brabec Na premiéru nového muzikálu do Karlína zavítal i Limonádový Joe Karel Fiala s Věrou Vlkovou... ...skladatel Ondřej Soukup s Lucií Šoralovou... ... i rocker a frontman skupiny Olympic Petr Janda
Nový muzikál Franka Wildhorna - Carmen a jeho účinkující

Fotografie a text Michal Škvor

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions