Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Mefisto v Hybernii kuje své ďábelské pikle

Jan Kříž si Josefem Vojtkem společně rozehráli hru Fausta a MefistaV Divadle Hybernia se 3. listopadu 2016 odehrála premiéra muzikálu Mefisto. Známý a mnohokrát ztvárněný Goethův příběh o Faustovi a Markétce, a pokušení prodat svou duši peklu za návrat do mládí, hudebně ztvárnil Daniel Barták, a pod režisérským vedením Zdeňka Zelenky tak nabídli divákům zcela nový pohled na toto téma. Muzikálový žánr umožňuje samozřejmě odlehčenější formu zpracování závažného tématu kombinací písní, tanečních choreografií, různých efektních triků a video projekcí, takže si diváci skutečně přijdou na své. Doplníte-li představení o výborné obsazení a skvělé herecké, pěvecké a taneční výkony, může vzniknout dílo, které rozhodně stojí za návštěvu divadla.

Otec s Markétkou zvou lidi na představeníPodobně ve Faustovi J. W. Goetha i v českém Mefistovi je na začátku sázka Hospodina a Lucifera o duši hlavního představitele. Lucifer si povolává na pomoc Mefista, aby starého profesora pokoušel, zlákal ho na scestí, získal jeho duši a dokázal Hospodinovi, že lidské plémě nestojí za jeho péči. Mefisto nejdříve Faustovi na zkoušku propůjčí mládí, aby mohl získat lásku krásné Markétky. Faust Mefistovi vzdoruje jen krátce a ďábelskou smlouvu podepisuje vlastní krví, ovšem s jednou podmínkou – že svou duši odevzdá peklu až ve chvíli, kdy dosáhne dokonalého štěstí. Konečné rozuzlení příběhu vám neprozradím, abych vás nepřipravila o překvapení.

Účinkujících se v Mefistovi vystřídá celá řadaMefista původně začal režírovat Filip Renč, který byl ale během zkoušek později nahrazen Zdeňkem Zelenkou. Hudbu k muzikálu složil Daniel Barták, který má na svém kontě již několik významných hudebních počinů, především aranžmá k muzikálům Baron Prášil, Sněhová královna, nebo v zahraničí Romeo and Juliet, Christmas Carol či The Kingdom od The Winds. Jeho hudba v Mefistovi se vyznačuje především melodičností a nechybí ani nosné árie, jejichž motivy se často opakují. Leč poněkud mi v muzikálu chyběl alespoň jeden hit, ústřední melodie, kterou by si divák snadno zapamatoval a broukal si ji cestou z divadla.

Josef Vojtek bravurně střídá obě role – Fausta i MefistaHudbu diváci uslyší z nahrávky, respektive její základy, na které se živě zpívá. Nahrávky se velmi zdařile zhostil samotný autor hudby Daniel Barták ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Orchestrem Gustava Bróma a Jánem Tulenke. Za pečlivého dohledu mistra zvuku Petra Ackermanna působí ozvučení a celkové vyznění velmi dobře, a tak divákovi asi ani nebude vadit, že se nejedná o živý orchestr. Texty k písním napsal Boris Pralovszký. Nesetkáváme se v nich sice s ničím objevným, ale celkově pěkně plynou a jdou zpěvákům tak říkajíc „dobře do pusy“.

Renesanční kostýmy se Janu Růžičkovi velmi povedlyKostýmy, které vyšly z výtvarnické dílny Jana Růžičky, odpovídají renesanční době, a nutno říci, že se tvůrci velmi povedly. Renesanční Florencii barvitě dokreslují také kulisy a celá scéna od Daniela Dvořáka. Kulisy jsou pohyblivé a jejich změny probíhají rychle, takže diváka vůbec neruší. Osobně mne velmi zaujalo použití několika optických triků a klamů, které z pohledu diváka nejsou vůbec patrné, a přišli jsme na ně až při fotografování s herci po skončení představení. Kulisy jsou namalované tak, že působí plasticky jako v 3D. Nejvíce patrné je to u fasád a zábradlí domů a v interiéru paláce hlavně u honosně se jevících těžkých lustrů, které jsou ve skutečnosti skoro úplně ploché a lehoučké.

Diváci si v představení užijí i choreografie Leony Qaši KvasnicovéScénografii dotvářejí projekce z autorské dílny Petra Hlouška a Martina Bláhy, které využívají zajímavých efektů zvláště v projekcích stínů Lucifera, Mefista a Hospodina. Trochu zbytečné a o ničem nevypovídající se mi naopak zdály časté projekce oblohy a červánků, které se pohybovaly až na hranici kýče. Celkově však scénografie využívá i mnohých efektních triků, propadel, ohňových a světelných efektů, takže si divák po stránce vizuální přijde opravdu na své a nemá šanci se ani chvíli nudit. Na scéně zvláště vyniknou i taneční choreografie Leony Qaši Kvasnicové.

Starý profesor Faust se zamiluje do mladičké MarkétkyDvě hlavní role Fausta a Mefista jsou ve skutečnosti dvojrole, neboť si je oba představitelé průběžně vyměňují. Ztvárnili je Josef Vojtek a Jan Kříž. Jejich vzájemné proměny jsou velice efektní a pro herce je jistě obtížné se takto rychle převtělovat z jedné role do druhé. Zároveň je však na obou vidět, že je to velmi baví, takže výsledný efekt je dokonalý. Josef Vojtek nejen pěvecky, ale zvláště pak herecky vyzrává, sedí mu obě polohy, jak role stařičkého profesora Fausta, tak role ďábelského a lstivého Mefista. Po pěvecké stránce byl brilantní, ale zvláště mile překvapuje po stránce herecké v obou rolích.

Jan Kříž ve dvojroli Mefista a mladého Fausta odvedl profesionální výkonJan Kříž je dvěma Cenami Thálie oceněný profesionál, takže i u něho jsme na kvalitu výkonu zvyklí. Jako mladý Mefisto je mrazivý, úlisný a záludný, když pokouší stařičkého profesora Fausta. Po vzájemné dohodě Faustovi propůjčuje své mladé tělo, a jako mladý Faust si Jan Kříž roli vychutnává dvojnásobně. Naplno využívá všech slastí, které život v tomto věku nabízí, a dohání, co kdysi zameškal. Dopřává si lásky, smyslných slastí, peněz, úspěchu, ale také ho láká představa, že v čase, který získal, stihne dokončit svou vědeckou práci. Do zajímavých poloh se dostává v momentě, kdy mu Mefisto nabízí ochutnávku moci. Jan Kříž má tedy o čem hrát a svého potenciálu využívá na plno. Po pěvecké a taneční stránce odvedl dokonalý výkon.

Ivana Korolová zahrála půvabnou a něžnou MarkétkuMarkétku v premiérovém obsazení ztvárnila půvabná Ivana Korolová. Ve scénáři má dostatek příležitostí projevit se po pěvecké stránce, čehož v plném rozsahu využívá a diváci si přijdou na své jak v sólových písních i v duetech. Po herecké stránce se dle předepsaného scénáře však Markétka pohybuje v jedné rovině, což je u talentu, který Ivana vlastní, trochu škoda. Markétka je něžná, možná trochu naivní dívka, která se zamiluje do mladého Fausta, jenž se v novém těle vydává za syna stařičkého profesora, a když Faust nezadržitelně podléhá Mefistovým svodům a nástrahám, Markétka se obává o jeho duši. Více hereckého prostoru tato postava bohužel nemá.

Martin Pošta ztvárnil otce MarkétkyKromě tří hlavních postav se ve scénáři setkáváme s celou řadou vedlejších úloh. Markétčina otce Alberta Di Carlo si v premiérovém obsazení zahrál Martin Pošta, který se úlohy více méně zhostil se ctí. Poněkud přihlouplého vyšetřovatele Dragonettiho ztvárnil Tomáš Trapl, jemuž scénář předepisuje hrát policistu, který jedná dle hesla „kam vítr, tam plášť. Svou úlohu zahrál dobře, leč nastavení role mu neumožňuje naplno rozvinout všechny herecké a pěvecké kvality, na které jsme u Tomáše zvyklí z jiných rolí.  

Studenty si zahráli Štěpán Klouček, Ladislav Korbel a Andrea HoláDalší menší rolí je životem smýkaná, přesto však dobrosrdečná hospodská Giulieta, kterou si zahrála Hanka Křížková. Její sólová píseň dojme snad každého, škoda, že tato postava nemá v příběhu větší prostor, který by umožnil Hance více se rozehrát do dalších poloh. V příběhu se setkáváme ještě s dalšími postavami jako například sluha Zeppa, kterého si zahrál Miroslav Babuský. Studenty ztvárnili další představitelé: Fabia Štěpán Klouček, Spinelocia Ladislav Korbel a Sofronii Andrea Holá. Jejich role jsou však opravdu epizodní, tak na nich není mnoho co složitě hodnotit.

Dita Hořínková s Michalem Novotným vytvořili manželský pár Laurécie a Maria Bosettiových Kdo je však v představení zcela nepřehlédnutelný, je manželská dvojice Laurécie a Maria Bosettiových, jejichž pohostinství Faust využívá a bydlí v jejich honosném paláci. Laurécii fenomenálně ztvárnila Dita Hořínková, která v představení naplno předvádí jak svůj komediální talent, tak své pěvecké kvality. Laurécii zdárně sekundoval její věčně opilý manžel, bankéř Mario Bosetti, kterého si s velkou chutí a skvěle zahrál Michal Novotný. Škoda, že oběma scénář předepisuje pouze jednu rovinu, ve které jsou však oba úžasní a nezapomenutelní. Zvláště Dita v této roli potenciálu postavy využila naprosto  beze zbytku. Divák se vždy, kdykoli se tato dvojice objeví na scéně, těší, „co zase bude za taškařici“.

Lucifera tančil Jiří Minařík a Hospodina Michal MášaZa zmínku ještě rozhodně stojí dvě taneční role Hospodina a Lucifera, na kterých stojí děj muzikálu. Hospodina tančil v premiérovém obsazení Jiří Minařík, Lucifera pak Michal Máša. Obě postavy mají také svůj hlas, který diváci slyší ze záznamu, Hospodina úžasně namluvil Viktor Preiss, Lucifera pak osobně Daniel Barták. Tyto dvě postavy mají v příběhu své nezaměnitelné opodstatnění a jejich ztvárnění tanečním způsobem je originálním nápadem, který je nutno ocenit a vyzdvihnout.

Muzikál Mefisto sklidil zasloužený standing ovationCelkově jsem s muzikálem Mefisto byla velmi spokojená, s klidným svědomím bych dílo zařadila k tomu nejlepšímu, co pražská muzikálová scéna nabízí. Nadchly mě herecké, pěvecké i taneční výkony, výtvarné zpracování scény a kostýmů, i efektní a překvapivé triky, kterých najdete v představení požehnaně. Mefisto tedy rozhodně za návštěvu stojí, osobně se těším na další alternace rolí, zvláště pak na Petra Ryšavého a Jiřího Zonygu. Divadlo Hybernia tímto muzikálem oslavilo své desáté výročí založení. Popřejme mu tedy hodně štěstí a hlavně mnoho spokojených diváků do dalších úspěšných divadelních sezón.

 

Premiérové obsazení muzikálu Mefisto
Mefisto Josef Vojtek / Jiří Zonyga
Markéta Ivana Korolová / Karolina Gudasová
Mladý Faust Jan Kříž / Petr Ryšavý
Mario Bosetti Michal Novotný / Jaromír Dulava
Laurécie Bosetti Dita Hořínková / Iva Marešová
Dragonetti Tomáš Trapl / Rudolf Kubík
Giulieta Hana Křížková / Renata Podlipská
Alberto Di Carlo Martin Pošta / Jiří Zonyga
Zeppa Miroslav Babuský / Rudolf Kubík
Sofronie Andrea Holá / Jitka Jirsová
Spinelocio Ladislav Korbel / Lukáš Randák
Fabio Štěpán Klouček / Marco Salvadori
Hospodin Jiří Minařík / Karel Jinda
Lucifer Michal Máša / Alexej Kolva

 

Mefisto si s Faustem vymění tělo Mefisto nabízí Faustovi mládí a možnost ucházet se tak o Markétku Skvělé nasvícení dodává Mefistovi na magičnosti Hanka Křížková ztvárnila osamělou hospodskou Giulietu
Mefisto zachrání bankéře Bosettiho od bankrotu Mladý Faust získává srdce Markétky Mefisto nabídne Faustovi také tělesné požitky, kterých si v mládí kvůli své vědě moc neužil V paláci Bosettiových děj vrcholí a dochází k poslednímu zúčtování Mefista a Fausta
I ďáblova smlouva s Faustem mizí v plamenech... Hospodin boj o Faustovu duši vyhrál Smlouvu s ďáblem je samozřejmě nutné podepsat vlastní krví Faust vyrábí za přičinění Mefista zlato
Mefisto má pro starého profesora připravenou celou škálu nástrah a svodů Mefisto se mstí za svou porážku Příšery pekelné s Mefistem v čele mučí nebohého Fausta Na děkovačku byl přizván významný host – dlouholetá spolupracovnice režiséra Zdeňka Zelenky Jiřina Bohdalová
Režisér Zdeněk Zelenka nám zapózoval s Filipem Antoniem, Jiřinou Bohdalovou a Ditou Hořínkovou Hanka Křížková coby dobrosrdečná hospodská Giulieta dokazuje, že není malých rolí Ivaně Korolové přišel pogratulovat také Petr Ryšavý, který alternuje v roli Mefista/Fausta Jana Kříže Poklona a uznání od Jiřiny Bohdalové Pepu Vojtka určitě potěšila

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.